9 معمای حل‌نشدۀ سیارۀ زمین از زبان 9 دانشمند

9 معمای حل‌نشدۀ سیارۀ زمین از زبان 9 دانشمند

بزرگترین رازها در مورد زندگی روی سیاره ما چه هستند و چگونه ممکن است بر آینده ما اثر بگذارد؟ در اینجا 9 دانشمند از 9 معمای حل‌نشده دربارۀ حیات روی زمین می‌گویند.

کد خبر : ۱۶۸۹۷۸
بازدید : ۱۸۱

فرادید| از اعماق جنگل‌های بارانی آمازون گرفته تا بیابان‌های قطب جنوب، هنوز پرسش‌های مهمی درباره حیات روی زمین بی‌پاسخ مانده‌اند.

به گزارش فرادید؛ از تعدادی از دانشمندان برجسته و حافظان محیط زیست این سوال پرسیده شد: آن رازی که دوست دارید در مورد این سیاره فاش شود چیست؟ در اینجا پاسخ 9 دانشمند به این سوال را می‌خوانید؛ 9 رازی که سیارۀ ما هنوز برای ما فاش نکرده است.

چند گونۀ جاندار روی زمین وجود دارد؟

8

«ما در این سیاره چند گونه مختلف از حیوانات را داریم؟ تخمین‌ها از ۳ میلیون تا ۱۰۰ میلیون متغیر است و نشانه‌های زیادی مبنی بر اینکه ما به پاسخ نزدیک شده‌ایم وجود ندارد.» 

پروفسور اندی پورویس محقق موزه تاریخ طبیعی و یکی از نویسندگان ارزیابی جهانی سیاره سازمان ملل در سال ۲۰۱۹ است. 

من برای دیدن «بیگ بنگِ حیات» به ۵۴۰ میلیون سال پیش بر می‌گردم

7

«به عنوان یک زیست‌شناس تکاملی، دوست داشتم یک ماشین زمان برای بازگشت به انفجار کامبرین [زمانی که بیشتر گروه‌های اصلی جانوری برای نخستین بار به شکل فسیل ظاهر شدند] داشتم تا ببینم چرا این دوره کوتاه منجر به ظهور واقعا سریع بیشتر گروه‌های حیوانی شد و چرا برخی مانند تریلوبیت‌ها [بندپایان دریایی منقرض‌شده] زنده نمانند.» 

دکتر کوری موریو، زیست‌شناس تکاملی، متخصص مورچه‌ها در آزمایشگاه موریو دانشگاه کرنل است. 

 آیا کوچکترین اشکال حیات می‌توانند به جلوگیری از بحران آب و هوا کمک کنند؟

«همانطور که ما انسان‌ها برای سلامت گوارشی‌مان به میکروبیوم‌های روده‌مان متکی هستیم، خاک زیر پای ما هم حاوی تعداد بی‌شماری باکتری، قارچ و ویروس است که بر سلامت خاک و گیاهانی که در آن رشد می‌کنند اثر می‌گذارد. از آنجا که بیشتر این موجودات را نمی‌توان در آزمایشگاه کشت داد، ما اطلاعات کمی در مورد اکولوژی آن‌ها داریم. با این حال، وجود میکروب‌های خاص می‌تواند به رشد درختان تا سه برابر سریع‌تر کمک کند. آیا این «میکروب‌های خوب» می‌توانند متحدان ما در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی و ارتقای امنیت غذایی باشند؟ »

دکتر بانی وارینگ، مدرس ارشد موسسه گرانتام در ایمپِریال کالج لندن است. 

تنوع زیستی کامل جنگل‌های بارانی حوضه آمازون یا کنگو چیست؟ 

6

«من دوست دارم تنوع کامل یک منطقه کوچک از جنگل‌های بارانی استوایی را درک کنم، مثلاً ۱۰۰ متر در ۱۰۰ متر: چند گونه در این ناحیه زندگی می‌کنند یا از آنجا عبور می‌کنند، چه تعاملاتی با یکدیگر دارند، چندساله هستند، از کجا آمده‌اند، چه کاری انجام می‌دهند. علاوه بر اطلاعات علمی که این آگاهی به ما می‌دهد، امیدوارم به مردم کمک کند پیچیدگی و ارزش اکوسیستم‌های جمع‌آوری‌شده در طول هزاران سال را درک کنند و بدانند که حفاظت از آنچه که باقی مانده همیشه انتخاب بهتری نسبت به تخریب و تلاش برای احیای دوباره آن در آینده است.»

پروفسور الکساندر آنتونِلی، مدیر علوم باغ گیاه‌شناسی سلطنتی، کیو است. 

حیوانات چگونه بر عملکرد زمین اثر می‌گذارند؟ 

5

«حیوانات چگونه ظاهر و عملکرد اکوسیستم‌ها را شکل می‌دهند؟ ما می‌دانیم آن‌ها این کار را به روش‌هایی مانند گرده‌افشانی یا پراکندگی دانه‌ها انجام می‌دهند، اما راه‌های نامحسوس زیادی وجود دارد، مانند چرخه مواد مغذی، خوردن انتخابی گیاهان، شبکه‌های پیچیده شکارچیان و طعمه‌ها که ما آن‌ها را به درستی درک نکرده‌ایم. همین ماه گذشته، فهمیدم که عنکبوت‌ها محل رشد گیاهان و اکوسیستم‌ها را پس از فوران آتشفشانی با گرفتن دانه‌ها در تارهایشان تعیین می‌کنند؛ واقعا این حیوان چقدر در سطح زیستی یا جهانی بر ماده اثرگذار است؟ حیوانات چقدر عملکرد سیاره زمین را شکل می‌دهند؟» 

یادویندر مالهی، استاد علم اکوسیستم در دانشگاه آکسفورد است. 

سرنوشت گلف استریم چه خواهد شد؟

4

«اگر بخواهم یک چیز را بدانم که در حال حاضر نامشخص است، این است که آیا روزی جریان اقیانوسی گلف استریم به طور ناگهانی از بین خواهد رفت؟ اگر چنین است کِی؟ اگر این اتفاق بیفتد احتمالاً آب و هوای اروپا کاملاً تغییر خواهد کرد و کاهش دما اثرات بالقوه فاجعه‌باری بر امنیت آب و غذا خواهد داشت، در حالی که بقیه کره زمین به دلیل تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت‌های انسانی، پخته خواهد شد.» 

سِر رابرت واتسون از برجسته‌ترین دانشمندان آب و هوا در بریتانیا است. 

 آیا قوانین جهانی بر چگونگی تکامل گیاهان و حیوانات حاکم است؟ 

3

«به نظر می‌رسد ارگانیسم‌هایی از اجداد بسیار متفاوت (از جمله حیوانات و گیاهان) از تعداد محدودی «سبک» کلی پیروی می‌کنند. قوانین کلی و ساده‌ی حاکم بر نحوه کنار هم قرار گرفتن آن‌ها چیست و چه چیزی سبب می‌شود برخی از این سبک‌ها روی زمین نسبت به سبک‌های دیگر، بسیار موفق‌تر شوند و اگر چنین قوانینی وجود دارند، آیا برای حیوانات و گیاهان یکسان هستند؟»

ساندرا میرنا دیاز استاد اکولوژی در دانشگاه ملی کوردوبا در آرژانتین است. 

زمین گنجایش چه تعداد انسان را دارد؟ 

2

«تنها چیزی که دوست دارم بدانم این است که زمین چند نفر دیگر را می‌تواند در خود جای دهد. با سرعت کنونی، اضافه کردن یک میلیارد نفر دیگر به سیاره زمین تنها ۱۰ سال طول خواهد کشید. ما در حال حاضر شاهد تأثیر مخرب رشد ناپایدار جمعیت انسانی هستیم، چون افراد بیشتری زیستگاه‌های بکر را برای غذا و سایر نیازهای اساسی تخریب می‌کنند که منجر به تغییرات آب و هوایی و شیوع بیشتر بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و همه‌گیری‌ها می‌شود. اگر بتوانیم در تعادل، سلامت و هماهنگی با طبیعت زندگی کنیم، زمین چند نفر دیگر را می‌تواند در خود جای دهد؟» 

دکتر گِلَدیس کالِما-زیکوسوکا نخستین دامپزشک حیات‌وحش اوگاندا و از پیشگامان حفاظت از محیط زیست است. 

 کدام گونه با بحران آب و هوا سازگار خواهد شد و کدام نه؟ 

1

«محدودیت‌های سازگاری گونه‌ها چیست و چرا؟ ما می‌دانیم آب و هوا در حال تغییر است و گونه‌ها در حال سازگاری هستند، اما نمی‌دانیم محدودیت‌ها چه هستند و چرا متفاوت هستند. کدام گونه نمی‌تواند به سرعت سازگار شود و این اتفاق در چه مرحله‌ای رخ خواهد داد؟ کدام یک سازگار و شکوفا خواهد شد و چه چیزی این واکنش‌ها را تعیین می‌کند؟ ما به عنوان یک جامعه چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا به گونه‌ها کمک کنیم سازگار شوند؟ اینها پرسش‌های اساسی هستند که پاسخ به آن‌ها تعیین می‌کند جهان طبیعی در آینده چگونه به نظر می‌رسد، همچنین اطلاعات عمیقی در مورد نحوه عملکرد و تکامل زیست‌شناسی در این پرسش‌ها نهفته است». 

سِر پاتریک والانس، مشاور ارشد علمی سابق دولت بریتانیا و رئیس هیئت امنای موزه تاریخ طبیعی است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید