تاریخ چهارشنبه سوری ۱۴۰۲ مشخص شد

تاریخ چهارشنبه سوری ۱۴۰۲ مشخص شد

چهارشنبه سوری ۱۴۰۲ روز سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ است که چهارشنبه سوری برای عید ۱۴۰۳ محسوب می شود.

کد خبر : ۱۸۰۱۸۲
بازدید : ۲۷۱۳۲

چهارشنبه سوری، یکی از جشن‌های سنتی ایرانی است که در غروب آخرین سه‌شنبه سال خورشیدی و پیش از فرارسیدن نوروز برگزار می‌شود ، چهارشنبه سوری، جشنی پر از شور و لذت و شادمانی است که در شب آخرین چهارشنبه سال برگزار می‌شود و مقدمه‌ای برای استقبال از سال نو به حساب می‌آید.

چهارشنبه سوری ۱۴۰۲ روز سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ است که چهارشنبه سوری برای عید ۱۴۰۳ محسوب می شود.

یکی از جشن‌های بهاری که برای استقبال از نوروز در آخرین غروب سه شنبه سال برگزار می‌شود چهارشنبه سوری نام دارد. مردم در این جشن آتش روشن می‌کنند و دور آتش حلقه زده و با ایجاد تپه‌های آتش از روی آنها می‌پرند و شعر می‌خوانند. چهارشنبه سوری نیز مانند سایر جشن‌های باستانی در هر شهر و منطقه‌ای آداب و رسوم خاص خود را دارد. رسوم مختلفی از آتش‌افروزی و آتش‌بازی تا خوردن آجیل مشکل‌گشا، دورهمی‌های خانوادگی، قاشق‌زنی و… برگزار می‌شود.

آداب و رسوم چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری مانند هر جشن دیگری مجموعه‌ای از آداب و رسوم منحصربه‌فرد دارد که آن را از دیگر جشن‌ها متمایز می‌کند. در شب چهارشنبه کوچک‌ترها به دیدن بزرگ‌ترها می‌روند تا چهارشنبه سوری را در کنار هم خوش بگذرانند. از یک یا دو روز قبل، مردم به جمع‌آوری هیزم و بوته مشغول می‌شوند. بعدازظهر سه‌شنبه آخر سال، هیزم‌ها در محیط‌های باز مثل حیاط خانه، خیابان یا میدان روستا به فاصله چند متری از یکدیگر روی هم چیده می‌شوند.

با تاریک شدن هوا، مردم هیزم‌ها را به آتش می‌کشند و همه افرادی که دور آتش جمع شده‌اند، با خواندن «سرخی تو از من، زردی من از تو»، از روی آتش می‌پرند تا به نوعی با این کار زردی و ضعف بیماری و غم را به آتش بدهند و از خود دور کنند و سلامتی و شادی و سرخی را از آتش بگیرند. "غم برو، شادی بیا، محنت برو، روزی بیا! " از دیگر اشعاری است که هنگام پرش از روی آتش خوانده می‌شود. آتش‌بازی فقط گوشه‌ای از این جشن به شمار می‌رود؛ دورهمی و در کنار یکدیگر بودن، پایان‌بخش این مراسم باستانی است.

منبع: منیبان

۹
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید