بایدن پیروز می‌شود یا ترامپ؟ پاسخ مورخی که همه پیش‌بینی‌هایش درست از آب درآمده

بایدن پیروز می‌شود یا ترامپ؟ پاسخ مورخی که همه پیش‌بینی‌هایش درست از آب درآمده

بایدن در حال حاضر از شرایط خوبی در نظرسنجی ها برخوردار نیست. نتیجه ی جدیدترین نظرسنجی شبکه خبری NBC که این هفته منتشر شد نشان داد که میزان محبوبیت او به پایین ترین حد در دوران ریاست جمهوری او یعنی ۳۷ درصد رسیده است.

کد خبر : ۱۷۶۸۶۶
بازدید : ۶۱

یک مورخ آمریکایی که از سال ۱۹۸۴ تاکنون نتیجه ی تمامی دوره های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را درست پیش بینی کرده است، می گوید در حال حاضر شانس پیروزی جو بایدن را بیشتر از دونالد ترامپ می داند، با این حال، محاسبات او درباره ی نتیجه ی انتخابات ریاست جمهوری آینده ی آمریکا هنوز ادامه دارد.

آلن لیتمن، استاد رشته ی تاریخ دانشگاه واشنگتن دی سی، سیستمی به نام «۱۳ کلید» طراحی کرده است که در دهه ی ۱۹۸۰ کتابی هم در توضیح آن منتشر کرد (۱۳ Keys).

او می گوید این تکنیک به او این امکان را می دهد تا نتیجه ی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را صرفاً بر اساس عوامل تاریخی و نه با استفاده از نظرسنجی های پیش از انتخابات یا فعالیت های انتخاباتی نامزدها، پیش بینی کند.

51

به گفته ی لیتمن، او معتقد است که بایدن در حال حاضر دست بالای رقابت با دونالد ترامپ را دارد، چرا که از ۱۳ کلید مدنظر او، بایدن ۵ کلید را دارا است اما ترامپ فعلاً ۳ کلید را دارد. با این حال، بررسی ها و محاسبات لیتمن کماکان ادامه خواهد داشت.

به گفته ی لیتمن، او انتظار دارد که بتواند تا ماه اوت پیش بینی ای از نتیجه ی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشته باشد.

بایدن در حال حاضر از شرایط خوبی در نظرسنجی ها برخوردار نیست. نتیجه ی جدیدترین نظرسنجی شبکه خبری NBC که این هفته منتشر شد نشان داد که میزان محبوبیت او به پایین ترین حد در دوران ریاست جمهوری او یعنی ۳۷ درصد رسیده است.

52

در یک انتخابات فرضی که با رأی دهندگان ثبت نامی انجام شد، دونالد ترامپ به میزان ۵ درصد جلوتر از جو بایدن بود، به طوری که میزان رأی ترامپ ۴۷ درصد و میزان رأی بایدن ۴۲ درصد بود.

در سیستم لیتمن هیچ توجهی به نتیجه ی نظرسنجی ها نمی شود، با این حال، بر اساس این سیستم در حال حاضر شانس پیروزی بایدن بیشتر است.

به گفته ی لیتمن، بایدن کلید شماره ۳ را دارد که شرکت در انتخابات همزمان با در اختیار داشتن پست ریاست جمهوری است. بایدن با چالش جدی ای برای نامزدی از سوی حزبش مواجه نشده و بنابراین کلید شماره ۲ را هم دارا است. به علاوه او توانسته تغییرات سیاسی بزرگی ایجاد کند که کلید شماره ۷ را هم از آن او کرده است. بایدن کلید شماره ۶ را هم دارد که ایجاد تغییرات اقتصادی مقبول و بلند مدت است.

لیتمن همچنین معتقد است بایدن از کلید شماره ۱۳ هم برخوردار است که کاریزماتیک یا قهرمان ملی نبودن رقیب اصلی او است.

53

لیتمن البته اذعان کرد که برای برخی مردم آمریکا ترامپ یک قهرمان محسوب می شود اما به گفته ی او این تعریف تنها در مورد افرادی همچون دوایت آیزنهاور، از رؤسای جمهور سابق آمریکا صدق می کند که از نظر طرفداران هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه در آمریکا یک قهرمان محسوب می شوند.

به گفته ی لیتمن، ترامپ در حال حاضر ۳ مورد از کلیدهای سیستم او را دارا است.

ترامپ کلید شماره ۱ را دارد که برتری حزب او است. بعد از انتخابات میان دوره ای سال ۲۰۲۲ کنگره ی آمریکا، تعداد کرسی هایی که حزب دموکرات موفق به کسب آن ها شد کمتر از تعداد کرسی هایی بود که این حزب در انتخابات میان دوره ای قبلی کنگره ی آمریکا در سال ۲۰۱۸ کسب کرده بود.

54

ترامپ کلید شماره ۱۲ را هم دارا است، چرا که به نظر لیتمن، بایدن هم نه کاریزماتیک است و نه یک قهرمان ملی.

سومین کلیدی که ترامپ آن را دارد، کلید شماره ۱۱ است، چرا که به عقیده ی لیتمن، دولت بایدن نتوانسته هیچ موفقیتی در زمینه ی سیاست خارجی یا نظامی داشته باشد.

به گفته ی لیتمن، او خروج آمریکا از افغانستان در سال ۲۰۲۱ را در محاسبات خود در نظر نگرفته است، چرا که در مناظرات انتخاباتی حزب جمهوری خواه به ندرت از آن صحبت شده است و به نظر می رسد که مردم آمریکا این موضوع را از یاد برده اند.

پربحث ترین کلید سیستم لیتمن شاید کلید شماره ۹ باشد، اینکه دولتی که در حال حاضر بر سر کار است، رسوایی بزرگی نداشته باشد.

55

لیتمن می گوید کمپین انتخاباتی ترامپ هنوز نتوانسته رسوایی بزرگی را به دولت بایدن نسبت دهد.

لیتمن که خود یک دموکرات است می گوید سیستم او بر اساس نظرات شخصی نیست. به گفته ی او، راز داشتن یک پیش بینی موفق هم همین امر است.

56

او در اینباره می گوید: «مهم ترین چیز این است که دیدگاه شخصی خودتان را دخیل نکنید. من پیروزی دموکرات ها و جمهوری خواهان زیادی را پیش بینی کرده ام. در سال ۲۰۱۶ هم پیروزی دونالد ترامپ را پیش بینی کرده بودم.»

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید