قدیمی‌تر از دایناسورها؛ 5 واقعیت درباره کوسه‌ها که شما را شگفت‌زده می‌کند

قدیمی‌تر از دایناسورها؛ 5 واقعیت درباره کوسه‌ها که شما را شگفت‌زده می‌کند

تنوع گونه‌های مختلف در کوسه‌ها به بیش از ۵۰۰ نوع می‌رسد. بعضی از آن‌ها اندازه‌ای کوچک‌تر از دست انسان دارند و بعضی هم می‌توانند به اندازه یک اتوبوس رشد کنند. با توجه به اینکه تعداد زیادی گونه منحصربه‌فرد وجود دارد، برخی از ویژگی‌ها ممکن است برای یک گونه صدق کند، اما برای گونه‌ای دیگر متفاوت باشد.

کد خبر : ۱۴۴۰۷۰
بازدید : ۷۶۷

کوسه‌ها در تابستان بیشتر از همیشه انسان را می‌ترسانند. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد انسان‌ها تهدید بزرگ‌تری برای کوسه‌ها هستند تا کوسه‌ها برای آن‌ها.

تنوع گونه‌های مختلف در کوسه‌ها به بیش از ۵۰۰ نوع می‌رسد. بعضی از آن‌ها اندازه‌ای کوچک‌تر از دست انسان دارند و بعضی هم می‌توانند به اندازه یک اتوبوس رشد کنند. با توجه به اینکه تعداد زیادی گونه منحصربه‌فرد وجود دارد، برخی از ویژگی‌ها ممکن است برای یک گونه صدق کند، اما برای گونه‌ای دیگر متفاوت باشد.

کوسه‌ها صدها میلیون سال است که در کره زمین زندگی می‌کنند. اگرچه آن‌ها در طی این سال‌ها مراحل تکامل را طی کرده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد این روزها با خطر جدی انقراض روبه‌رو هستند. براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ در مجله نیچر منتشر شد، تعداد آن‌ها بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۸ عمدتاً به‌دلیل صید بی‌رویه به میزان ۷۱/۱ درصد کاهش یافته است. 

۱. کوسه‌ها می‌توانند صدها سال زندگی کنند

کوسه‌ها یکی از طولانی‌ترین طول عمرها را در مقایسه با سایر حیوانات دارند. براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ در مجله ساینس منتشر شد، کوسه گرینلند در میان مهره‌داران شناخته‌شده روی زمین طولانی‌ترین عمر را دارد.

محققان دریافتند که گونه‌هایی در اقیانوس شمالی حداقل ۲۷۲ سال عمر می‌کنند و اغلب تا سن ۱۵۰ سالگی به بلوغ نمی‌رسند. دانشمندان تخمین زده‌اند که کوسه‌های گرینلند می‌توانند حداقل ۴۰۰ سال عمر کنند.

قدیمی‌ترین شواهد فسیلی کوسه‌ها به ۴۵۰ میلیون سال قبل برمی‌گردد. یعنی این موجودات حداقل ۹۰ میلیون سال قبل از درختان و ۱۹۰ میلیون سال قبل از دایناسورها در زمین زندگی می‌کرده‌اند. این شواهد نشان می‌دهد که کوسه‌ها از پنج انقراض دسته‌جمعی جان سالم به‌در برده‌اند.

۲. کوسه‌ها می‌توانند برای محیط‌زیست مفید باشند

کوسه‌های ببری،‌ یکی از شکارچیان اصلی استرالیا هستند که به اکوسیستم کمک می‌کند تا به رویدادهای آب‌وهوایی شدید واکنش نشان دهند. طعمه‌های این کوسه‌ها، ازجمله لاک‌پشت‌های سبز، پرندگان دریایی و خرس‌ها اغلب از آب‌های کم‌عمق و مناطقی که پوشیده از علف‌های دریایی هستند،‌ دوری می‌کنند.

«مایکل هیتاوس»،‌ زیست‌شناس دریایی و پروفسور کالج Arts, Sciences & Education در دانشگاه بین‌المللی فلوریدا در میامی،‌ عقیده دارد که این علف‌های دریایی می‌توانند به‌صورت بوته‌مانند رشد کرده و خانه‌ای امن برای بچه ماهی‌ها، میگوها و خرچنگ‌ها فراهم کنند.

از طرفی، علف دریایی کربن موجود در جو را جذب کرده و از آن برای رشد و ساخت بدن خود استفاده می‌کند. وقتی علف‌های دریایی می‌میرند،‌ مواد مرده در رسوبات کف اقیانوس مدفون شده و کربن از چرخه خارج می‌شود.

محققان درحال‌حاضر در تلاشند تا ببینند که آیا گونه‌های دیگری از کوسه‌ها هم در این پدیده نقش دارند و آیا چنین چیزی در قسمت‌های دیگر دریا مانند صخره‌های مرجانی رخ می‌دهد یا خیر. «هیتاوس» معتقد است که شاید این پدیده تحت کنترل چیزی بیش از یک کوسه ببری است و احتمالاً گونه‌های بزرگ‌تر هم در کمک به اکوسیستمی که در آن زندگی می‌کنند،‌ نقش دارند.

۳. بارداری کوسه‌ها می‌تواند بیش از ۳ سال طول بکشد

الگوهای تولید مثل در کوسه‌ها متفاوت است. به‌طور متوسط، کوسه‌ها پس از ۱۱ یا ۱۲ ماه بارداری به دنیا می‌آیند، اما برخی از آن‌ها، مانند کوسه‌های بالدار می‌توانند بیش از سه سال باردار باشند.

«جاسمین گراهام»، رئیس و مدیرعامل شرکت Minorities in Shark Sciences، مستقر در برادنتون فلوریدا، می‌گوید برخی از کوسه‌ها مانند کوسه‌های ماکو و کوسه‌های گاو نر، زنده‌زا هستند؛ درحالی‌که کوسه‌های دیگر مانند گربه‌کوسه‌ها تخم‌گذاری می‌کنند.

35

۴. کوسه‌ها صدا نمی‌زنند

کوسه ها موجودات ساکتی هستند، چون اندامی برای تولید صدا ندارند. آن‌ها به‌جای صحبت‌کردن از طریق زبان بدن با هم ارتباط برقرار می‌کنند. به عنوان مثال، زیگزاگ می‌روند، می‌لرزند یا فک خود را به حرکت درمی‌آورند.

۵. کوسه‌ها می‌توانند جریان الکتریکی را حس کنند

کوسه‌ها حس ششم دارند؛ آن‌ها می‌توانند جریان‌های الکترومغناطیسی نانوسکوپی را دریافت کنند. این حس ششم به آن‌ها کمک می‌کند تا در اقیانوس حرکت کنند و برای خود طعمه یا حتی جفت پیدا کنند. دانشمندان معتقدند تکانه‌های الکتریکی دقیقی که مغز یک طعمه به قلبش می‌فرستد، برای کوسه‌ها قابل تشخیص است. از این طریق آن‌ها می‌توانند طعمه‌ای را که پنهان شده است، به‌راحتی پیدا کنند.

با این حس ششم، کوسه‌ها حیوانات بیمار و ضعیف را شکار کرده و نقش مهمی در حفظ سلامت اکوسیستم دریایی ایفا می‌کنند.

منبع: دیجیاتو

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید