مزرعۀ ۱۰ میلیون دلاری «پرورش کرگدن» که هیچ خریداری نداشت!

مزرعۀ ۱۰ میلیون دلاری «پرورش کرگدن» که هیچ خریداری نداشت!

نهایتا یک سازمان حمایت از حیوانات آفریقایی، این مزرعه را با قیمتی اعلام نشده خریداری کرد تا کرگدن‌های آن را در طبیعت رها کند. اما این رهاسازی نیز آسیب‌ها و خطرات پیش‌بینی‌نشدۀ خودش را خواهد داشت.

کد خبر : ۱۵۱۱۰۲
بازدید : ۳۹۶۰۴

فرادید| حدود ۲۰۰۰ کرگدن سفید که در بزرگترین مزرعه کرگدن دنیا زندگی می‌کنند به عنوان بخشی از قرارداد جدیدی که بین مالک مزرعه جان هیوم و پارک‌های حفاظت‌شده‌ی غیرانتفاعی آفریقایی منعقد شده، در طبیعت رها خواهند شد. 

به گزارش فرادید، هیوم، کارآفرینی که سال‌ها برای فروش شاخ‌های این حیوان لابی می‌کرد، کل مزرعه ۲۱۰۰۰ هکتاری خود در آفریقای جنوبی و همه حیوانات آن را در آوریل با قیمت اولیه ۱۰ میلیون دلار به حراج گذاشته بود. اما او هیچ پیشنهادی برای مزرعه‌ای که پروژه حفاظت از کرگدن پلاتینیوم نامیده می‌شود دریافت نکرد.

news_1411990394

در عوض، با یک معامله خصوصی بین پلاتینیوم و پارک‌های آفریقایی، این سازمان غیرانتفاعی، مزرعه، هزاران کرگدن آن و حیوانات متعدد دیگر از جمله زرافه، اسب آبی، گوسفند و غیره را خریداری کرد. 

تیلور تِنچ، متخصص کرگدن‌ها در آژانس تحقیقات محیطی، این معامله را یکی از «مثبت‌ترین نتایجی که می‌توانست از این وضعیت ناشی شود» نامید. با این حال، او هشدار داد چالش‌های بازگرداندن حیوانات به حیات وحش «بسیار دلهره‌آور» است. 

Capture3

تقریباً ۲۰۰۰ کرگدنِ پروژه‌ی حفاظت از کرگدنِ پلاتینیوم، نمایانگر بخش قابل‌توجهی از جمعیت جهان هستند. 

موسسۀ پارک‌های آفریقا (African Parks) ۲۲ پارک ملی و منطقه‌ی حفاظت‌شده را در ۱۲ کشور آفریقایی مدیریت می‌کند و می‌گوید تمام کارکنان پلاتینیوم را برای مراقبت از حیوانات تا زمانی که به طبیعت منتقل شوند در کار نگه می‌دارد. این سازمان غیرانتفاعی به جغرافیای ملی گفته است که به عملیات امنیتی فعلی مزرعه برای جلوگیری از شکار غیرقانونی، از جمله گشت‌های هلیکوپتر، ده‌ها محیط‌بان مسلح با سگ‌های نگهبان و غیره ادامه خواهد داد. 

هیوم در اسناد این حراج اشاره کرد که بیش از ۴۲۵۰۰۰ دلار در ماه برای محافظت از این حیوانات در برابر شکارچیان متخلف هزینه می‌کند. اما این رویکرد موثر به نظر می‌رسد. آخرین حادثه‌ی شکار غیرقانونی این مزرعه در مارس ۲۰۱۷ رخ داد و پارک‌های آفریقایی، امنیت فعلی را پیشرفته می‌داند. 

مقاصد آینده

پارک‌های آفریقایی قصد دارد طی یک دهه تمام حیوانات را راهی خانه‌های جدیدشان کند، اما مقصد نهایی دقیق این حیوانات، زمان رفتن آن‌ها و نحوه منحل شدن گروه هنوز مشخص نشده است.

003rhinofarm

این سازمان غیرانتفاعی در حال راه‌اندازی مطالعات امکان‌سنجی است تا تصمیم بگیرد این حیوانات به کجا می‌توانند بروند و آیا همچنان می‌توانند سطح مناسبی از غذا و آب داشته باشند. زمین‌هایی که در حال حاضر توسط پارک‌های آفریقایی مدیریت می‌شوند همینطور سایر مناطق موجود در آفریقا ممکن است به عنوان مقاصد احتمالی این حیوانات در نظر گرفته شوند. 

دونُوان ژوست که بر پروژه پارک‌های آفریقایی نظارت دارد، می‌گوید: «یک گروه مشاوره در حال ایجاد است و همه تصمیمات بر اساس چارچوبی که در حال حاضر در حال توسعه است هدایت می‌شود.» او می‌گوید واحدهای مادر و گوساله با هم جابه‌جا خواهند شد، اما گروه‌ها و شمار گروه‌ها به صورت موردی تعیین می‌شوند. امنیت مناطق دریافت‌کننده نیز پیش از انتشار به عنوان بخشی از برنامه‌ی بازگردان به حیات وحش ارزیابی خواهد شد. 

Capture2

سمت چپ: برای جلوگیری از حمله‌ی شکارچیان، دامپزشکی در مزرعه پلاتینیوم در آفریقای جنوبی شاخ کرگدن سفید بیهوش‌شده را کوتاه می‌کند. 

سمت راست: پس از عمل کندن شاخ این کرگدن سفید در سال ۲۰۱۱، حیوان را رها کردند تا در مزرعه بهوش بیاید. جان هیوم، صاحب ملک، قصد داشت شاخ‌ها را برای پشتیبانی از عملیات مزرعه بفروشد، اما فروش بین‌المللی شاخ کرگدن هرگز قانونی نشد. 

تِنچ می‌گوید: «پرسش‌های زیادی باقی می‌ماند که پارک‌های آفریقایی باید به آن‌ها رسیدگی کند، اما چشم‌انداز پیش رو بسیار مثبت است. ایمن نگه داشتن کرگدن‌ها در طبیعت همچنان چالش‌برانگیز است. به عنوان مثال، پارک ملی کروگر شاهد کاهش شدید جمعیت کرگدن از بیش از ۱۰۰۰۰ کرگدن در سال ۲۰۱۰ به کمتر از ۴۰۰۰ کرگدن بوده که اساساً به دلیل شکار غیرقانونی و عواقب آن برای پرورش و بقای گوساله‌ها بوده است. 

قیمت این حیوانات و سایر جزئیات معامله توسط هیوم یا پارک‌های آفریقایی فاش نشده است، اگرچه این سازمان غیرانتفاعی می‌گوید که آن‌ها درصد کمی از قیمت مزایده‌ی ذکرشده را پرداخت کرده‌اند. تَمی هیوم، سخنگوی حراج و عروس جان هیوم، می‌گوید او نمی‌تواند جزئیات معامله را تحت توافقنامه‌ی‌ عدم افشای اطلاعات، فاش کند. 

حدود ۲۲۰۰۰ کرگدن در سراسر آفریقا وجود دارند، به این معنا که تقریباً ۲۰۰۰ کرگدن سفید هیوم بخش قابل‌توجهی از جمعیت وحشی این گونه در جهان را تشکیل می‌دهند. 

Capture1

جابجایی کرگدن‌ها فوق‌العاده دلهره‌آور است و حیوانات وحشی همیشه به دلیل عواملی مانند خشکسالی و کمبود غذا و بیماری زنده نمی‌مانند. پارک‌های آفریقایی می‌گوید یک هیئت مشورتی کمک می‌کند تا تصمیم بگیرند این کرگدن‌ها به کجا فرستاده شوند. 

وقتی هیوم عملیاتش را در پروژه‌ی حفاظت از کرگدن پلاتینیوم آغاز کرد، آرزو داشت از کرگدن‌ها در برابر شکارچیان غیرقانونی محافظت کند و به طور همزمان آن‌ها را پرورش دهد تا تعدادشان را افزایش دهد و گفت بودجه‌ی این عملیات را با فروش شاخ کرگدن تامین می‌کند. با این حال، از آنجا که فروش بین‌المللی شاخ‌ها هرگز قانونی نشد، این پروژه نیز هرگز تامین مالی نشد. 

تامی هیوم ماه آوریل به جغرافیای ملی گفت، تصمیم برای گذاشتن حیوانات به حراج به این امید گرفته شد که سرمایه‌گذاران ثروتمند بتوانند این حیوانات را بخرند تا در نهایت آن‌ها دوباره به طبیعت بازگردانده شوند. 

جان اسکانلون، فرستاده ویژه سابق پارک‌های آفریقا و دبیر کل سابق CITES، معاهده جهانی که بر تجارت حیات‌وحش نظات می‌کند و فروش بین‌المللی شاخ را ممنوع کرده است، می‌گوید، معامله با پارک‌های آفریقایی نشان‌دهنده پیروزی هزاران حیوان است. 

او می‌گوید: «فکر می‌کنم این یک حرکت شجاعانه از طرف پارک‌های آفریقایی است. من نمی‌توانم به سازمان دیگری فکر کنم که شجاعت و ظرفیت پذیرش کاری در این مقیاس و ریسک را داشته باشد.» 

او می‌افزاید وقتی زمین‌ها به خوبی مدیریت شوند، حیوانات نقل مکان‌شده را می‌توان از شکارچیان در امان نگه داشت و شمار نجات‌یافتگان بالایی داشت. او می‌گوید پارک‌های آفریقایی بهترین فرصت را به این حیوانات داده‌اند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۳۶
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید