جذاب ترین فیلم های جنگی در مورد جنگ کره؛ از War Hunt تا The Bamboo Prison

جذاب ترین فیلم های جنگی در مورد جنگ کره؛ از War Hunt تا The Bamboo Prison

در شرایطی که جنگ کره برای بسیاری از دوستداران سینما موضوعی کمتر شناخته شده و مبهم است، در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۵ فیلم جنگی جذاب و مهیج در مورد جنگ کره آشنا کنیم.

کد خبر : ۱۵۸۲۸۹
بازدید : ۱۲۰۴

برای دهه ها، شبه جزیره کره تحت حاکمیت و اشغال ژاپن متحد باقی ماند اما زمانی که این کشور آسیایی، پس از بمباران های هیروشیما و ناگازاکی در آخرین روزهای جنگ جهانی دوم تسلیم شد، چالش رهبری در شبه جزیره کره پدیدار شد.

پس از آن بود که ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی توافق کردند که به ترتیب بر اداره جنوب و شمال شبه جزیره نظارت کنند. متاسفانه این صلح دوام نیاورد و در سال ۱۹۵۰، کره شمالی با حمایت چین و اتحاد جماهیر شوروی به کره جنوبی حمله کرد و در ادامه جنگی مرگبار آغاز شد که به نحوی هنوز هم ادامه دارد.

امروزه داستان های مربوط به جنگ کره (۱۹۵۳ – ۱۹۵۰) به طور جامعی در تعدادی از فیلم های جنگی روایت شده است. این فیلم ها دیدگاه آمریکایی ها و بومیان کره ای نسبت به این موضوع را پوشش می دهند. تعدادی از آن ها نیز نشان می دهند که چینی ها و شوروی در آن دوران چه فکر و برنامه ای داشتند.

در شرایطی که جنگ کره برای بسیاری از دوستداران سینما موضوعی کمتر شناخته شده و مبهم است، در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۵ فیلم جنگی جذاب و مهیج در مورد جنگ کره آشنا کنیم.

15 فیلم جنگی برتر در مورد جنگ کره

۱۵- War Hunt (1962)

فیلم های تحسین شده زیادی با حال و هوای ارتش یک نفره وجود دارد، با این حال هیچ کدام به اندازه فیلم War Hunt منحصر به فرد نیستند. وقایع این فیلم در روزهای پایانی جنگ کره رخ می دهد و تمرکز آن ها بر روی شخصیت سرباز اندور است که عادت دارد شب ها به تنهایی به خطوط دشمن نفوذ کرده و سربازان چینی و کره شمالی را به قتل برساند. با این حال، اندور یک مبارز معمولی نیست که بکشد و به راه خود ادامه دهد. در واقع او برای هر فردی که سلاخی می کند مراسم تدفین خاصی برگزار می کند.

در طول فیلم، به نظر می رسد که اندور در قلمرو خاص و آشنای خودش فعالیت می کند. او علاوه بر بریدن گلو، از نقاشی کردن چهره خود، مانند جان ماتریکس، لذت می برد و هیچ گاه لبخند نمی زند، فارغ از اینکه که جوک های همرزمانش چقدر خنده دار هستند. همقطاران باهوش او خوب می دانند که نباید در کارهای او دخالت کنند، اما وقتی او اصرار دارد که حتی پس از امضای پیمان صلح (توافقنامه آتش بس کره) به قلمرو دشمن برود، مجبور می شوند که جلویش را بگیرند، اقدامی که چندان خوب پیش نمی رود.

pgHtBooEiEp1

۱۴- Tae Guk Gi (2004)

خدمت سربازی هنوز هم در کره جنوبی اجباری است، هر چند که این روزها جمعیت مردان این کشور نگران آن نیستند زیرا جنگی در جریان نیست. با این حال، در اوایل دهه ۵۰، فرا خوانده شدن به سربازی به معنای اعزام شدن به میدان نبرد بود و این سرنوشتی است که در فیلم Tae Guk Gi دو برادر به نام های جین تائه و جین سئوک با آن مواجه می شوند.

این فیلم در اصل درباره عشق و فداکاری های خانوادگی است چرا که بیشتر مربوط به تلاش های جین تائه برای به دست آوردن مدال شجاعت “تائه گوگکی” است که به او و جین تائه اجازه رفتن به خانه و پایان سربازی را می دهد. به این ترتیب جین سئوک می تواند تحصیلاتی را که شدیداً به دنبال آن است، به پایان برساند .هدف او در ابتدا واضح به نظر می رسد، اما وقتی نامزد جین سئوک به اتهام خیانت دستگیر می شود، اوضاع پیچیده تر می شود.

TdVyGOahEWdu

۱۳- Devotion (2022)

داستان فیلم Devotion درباره جسی براون – اولین خلبان سیاه پوست نیروی دریایی آمریکا – و رابطه نزدیک او با همکار خلبانش تام هادنر است. این دو لحظات به یاد ماندنی زیادی با هم دارند، از جمله انجام تست های پرواز روی ناوهای هواپیمابر با هواپیماهای خطرناک F۴U – ۴ Corsair و ملاقات با الیزابت تیلور، بازیگر زن هالیوودی سرشناس آن دوران در تعطیلات در فرانسه، اما جذابیت واقعی فیلم زمانی رخ می دهد که در نیمه راه فیلم، جنگ کره آغاز می شود.

یک استراتژی جنگی معمول شامل محدود کردن راه های تحرک دشمن است و بنابراین وظیفه اصلی خلبانان در این فیلم تخریب پل هایی است که چین را به کره شمالی متصل می کنند. به این ترتیب، دخالت چین در جنگ کره محدود خواهد شد و کره شمالی هم کار آسانی برای فرار نخواهد داشت. متأسفانه یکی از این دو دوست به زودی در این ماموریت جان خود را از دست می دهد.

7z4J3yVKfqtM

۱۲- The Battle of Jangsari (2019)

نبرد جانگساری یک فیلم مستقل کره ای با بازیگران کره ای است. جالب اینکه یکی از بهترین بازی های مگان فاکس را نیز در خود دارد. اینکه او چگونه در این فیلم کره ای ظاهر می شود، داستانی است که طرفداران قطعاً دوست دارند از خود این بازیگر بشنوند. این فیلم بر ماموریت اولین گردان چریکی مستقل اهل جنوب برای فریب دادن نیروهای کره شمالی تمرکز دارد تا فکر کنند حمله ای از ساحل جانگساری علیه مواضع آن ها آغاز خواهد شد.

در تاریخ واقعی، این ماموریت بسیار مهم بود، زیرا به نیروهای کره جنوبی و آمریکا اجازه می داد تا فرود در ساحل اینچئون را برنامه ریزی کنند، عملیاتی که به تغییر شرایط در جنگ کره کمک کرد. اگر چه تمرکز داستان بر روی سربازان باقی می ماند، اما شخصیت فاکس که یک روزنامه نگار آمریکایی است، نقش مهمی در جلب حمایت جامعه بین المللی از این عملیات ایفا می کند.

1ppkptvvSjG3

۱۱- The Steel Helmet (1951)

کلاهخود فولادی اولین فیلم هالیوودی درباره جنگ کره است که تنها یک سال پس از آغاز جنگ اکران شد. این فیلم را می توان یکی از بهترین فیلم های ضدجنگ دانست، چرا که علیه دخالت آمریکا در امور کشورهای دیگر صحبت می کند. همچنین این اولین فیلمی است که به تعامل بحث برانگیز زندانی کردن ژاپنی – آمریکایی ها (بازداشت ژاپنی های آمریکایی در سراسر آمریکا پس از حملات پرل هاربر) در طول جنگ جهانی دوم می پردازد.

این فیلم یکی از جذاب ترین سکانس های آغازین را دارد که در آن سربازی در حال عبور از آبکندی عمیق و سنگلاخی در حالت سینه خیز است، در شرایطی که دست هایش از پشت بسته شده است. او همچنین از ناحیه پا زخمی شده و سوراخی در کلاهخود خود دارد که در واقع محل اصابت گلوله شلیک شده توسط نیروهای ارتش کره شمالی است. تماشاگران خیلی زود متوجه می شوند که او تنها بازمانده جوخه خود است. با آشکار شدن اتفاقات گذشته و پیشرفت داستان، او با دیگر بازماندگانی که در اطراف پراکنده شده اند، همکاری می کند. آن ها با هم در یک معبد بودایی پناه گرفته و در آنجا حملات نیروهای کره شمالی را دفع می کنند.

5WHPVFhUc3OD

۱۰- The Hunters (1958)

بد نیست بدانید که سازندگان فیلم Top Gun از The Hunters الهام گرفته اند. حتی شخصیتی به نام آیسمن در این فیلم وجود دارد، درست مانند شخصیتی که وال کیلمر نقش او را بازی می کند. در اینجا، آیسمن یک خلبان کهنه کار جنگ جهانی دوم است که به تازگی برای کمک به نیروهای آمریکایی و کره جنوبی به جنگ کره بازگشته است. دو خلبان نیز تحت فرماندهی او قرار دارند که یکی پل نام داشته و شجاع است و دیگری ابوت نام داشته و به شدت ترسوست.

کنار آمدن با هر دو شخصیت به آزمونی واقعی از صبر و سلامت روانی برای آیسمن تبدیل می شود. پل دائماً دستورات را نادیده می گیرد در حالی که ابوت هرگز مطمئن نیست چکار باید بکند. وقتی همسر ابوت عاشق آیسمن می رود، اوضاع پیچیده تر نیز می شود. به این ترتیب فیلم تبدیل به فیلمی می شود که بخشی از آن درام جنگی و بخش دیگری درام عاشقانه است و برخی از تاثیرگذارترین و بهترین نبردهای هوایی تاریخ سینمای جنگی را به نمایش می گذارد.

xGBMegjeum2C

۹- M * A * S * H (1970)

هر زمان که به M * A * S * H اشاره می شود، همه به یاد یکی از بهترین و پرطرفدارترین سریال های تلویزیونی ژانر جنگی با بالاترین رتبه های نیلسن فکر می کنند اما کل این ماجراجویی از یک فیلم شروع شد. این فیلم نیز مانند مجموعه تلویزیونی محبوب، بر روی یک واحد پزشکی مستقر در یک بیمارستان جراحی سیار ارتش (MASH) در اوج جنگ کره تمرکز دارد. این کمدی جنگی از رمان MASH اثر ریچارد هوکر به نام MASH: A Novel About Three Army Doctors اقتباس شده است.

طنز زیادی در روند داستان وجود دارد که تحمل صحنه های اجساد مثله شده را برای مخاطب آسان تر می کند. و برخلاف نسخه تلویزیونی، تمرکز بیشتری روی دیالوگ های پخته و داستان های فرعی وجود دارد. یک سری شوخی های جنسیتی و همچنین برخی بحث های مذهبی نیز در این فیلم وجود دارد که ممکن است بحث برانگیز تلقی شوند.

udBSzPO3P3Fx

۸- Snipers (2022)

تک تیراندازها بیشتر نسخه چینی فیلم تک تیرانداز آمریکایی (American Sniper) است. این فیلم روایتی تخیلی و دراماتیزه شده از زندگی ژانگ تائوفنگ، تک تیرانداز چینی است که در کم تر از یک ماه در اوج جنگ کره، ۲۱۴ سرباز آمریکایی را با تفنگ تک تیراندازی خود از میدان نبرد خارج کرد. جالب است بدانید که او تنها یک تفنگ قدیمی موسین – ناگانت بدون تلسکوپ داخلی داشت. شخصیت های فرعی فیلم نیز اعضای جوخه پنجم ارتش چین، گردان هشتم را شامل می شوند.

تک تیراندازها یک فیلم متفاوت و آگاهی بخش است چون این نکته را یادآور می شود که آمریکایی ها معمولاً تنها طرف های ماهر در طول جنگ ها نیستند، چیزی که بسیاری از فیلم های جنگی دوست دارند به مخاطبان بقبولانند. علاوه بر این، این فیلم داستان سخت کوشی و انعطاف پذیری است. در ابتدا، تائوفانگ هدف گیری ضعیفی دارد، اما به سختی تلاش می کند تا مهارت های خود را تقویت کند. پس از مدتی تمرین و تلاش، او به نقطه ای می رسد که به ندرت گلوله ای را هدر می دهد.

WW1yNi7E0xpK

۷- The Manchurian Candidate (1962)

کاندیدای منچوری با بازی دنزل واشنگتن مسلماً نسخه محبوب تر است، اما نسخه اصلی قطعاً فیلم بهتری است. در حالی که نسخه بازسازی شده به جنگ خلیج می پردازد، داستان فیلم اورجینال بر جنگ کره متمرکز است. پس از اینکه اعضای یک جوخه توسط نیروهای شوروی و چین دستگیر می شوند، یکی از آن ها به عنوان جاسوس و عامل خفته، شستشوی مغزی می شود. وقتی این اسر جنگی به خانه برمی گردد، ماموریت خود را آغاز می کند.

فرانک سیناترا در فیلم کاندیدای منچوری بازی فوق العاده ای از خود به نمایش می گذارد که بسیاری آن را پیامی برای مخالفانی می دانستند که احساس می کردند او خواننده ای خوب اما بازیگر بسیار بدی است. آنجلا لانسبری نیز به عنوان مادر مامور شستشوی مغزی شده به خوبی می درخشد، به طوری که برای بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار نیز شد. جدای از بازی ها، پیچش های متعددی در داستان این فیلم وجود دارد که همه آن ها به جذاب کردن فیلم برای طرفداران تمام ژانرها کمک می کنند.

Ovk8qv5ohHxD

۶- I Want You (1951)

هر زمان که جنگ شروع می شود، همیشه مردان و زنان شجاع و وطن پرستی وجود دارند که برای پیوستن به ارتش و رفتن به میدان نبرد عجله دارند و کسانی هم هستند که سعی می کنند از میدان نبرد دوری کنند، چه به خاطر بزدلی و چه به خاطر اصول شخصی. تو را می خواهم در مورد چند شهروند آمریکایی است که به دلایل مختلف می خواند از جنگیدن در جنگ کره اجتناب کنند. جورج جونیور احساس می کند اگر به کار برای شرکت ساختمانی اش ادامه دهد بهتر است، در حالی که جک می خواهد همچنان به دیدن دختری ادامه دهد که در حال حاضر با او رابطه دارد.

این افراد به شدت تلاش می کنند تا از فرا خوانده شدن به ارتش و اعزام به شبه جزیره کره برای جنگ، جلوگیری کنند. یکی به خاطر مسائل بوروکراتیک، در این تلاش شکست می خورد و دیگری توسط افرادی که فکر می کرد به او کمک خواهند کرد، لو می رود. به لطف پرداخت دقیق شخصیت ها، بینندگان دلایل کافی خواهند داشت تا به خاطر میهن پرست نبودن مکفی از شخصیت های اصلی متنفر شوند یا به خاطر عدم رسیدن به آنچه واقعاً می خواستند، برایشان دل سوزانده و حسی شبیه ترحم به آن ها داشته باشند.

sT5uWcjtZrvi

۵- MacArthur (1977)

در مراحل پایانی جنگ جهانی دوم و مراحل آغازین جنگ کره، داگلاس مک آرتور، ژنرال ارتش ایالات متحده، تاثیرگذارترین فرد در ارتش آمریکا و یکی از مشهورترین افراد در کل آمریکا و جهان بود. از بخت بد، اختلافات در استراتژی باعث شد که رئیس جمهور وقت، هری ترومن، او را از فرماندهی ارتش برکنار کند. این تصمیم بسیار بحث برانگیز بود اما در نهایت به نفع کشور تمام شد.

در فیلم مک آرتور، سرگذشت ژنرال مک آرتور از طریق فلش بک هایی روایت می شود. ایده های جنجالی او، به ویژه پیشنهاد استفاده از بمب اتمی در کره شمالی و چین، با جزئیات دقیق بررسی می شوند. مک آرتور که همواره بی باک و دارای اعتماد به نفس است، در هدایت نیروهای خود به سمت خطوط دشمن تردید نمی کند. اغلب اوقات این روش جواب می دهد، اما شکست های او نیز ماهیتی تاثیرگذار و مهم دارند و برخی از اطرافیان و همکارانش را به دشمن او تبدیل می کند.

uXPl54MosZJg

۴- The Hook (1963)

در فیلم قلاب، نبرد واقعی بین شوق به جنگ و دلسوزی نسبت به دشمن است. اعضای ارتش هشتم آمریکا در طول جنگ به شدت نسبت به دشمن احساس نفرت و دشمنی عمیق دارند اما وقتی یک خلبان اهل کره شمالی را دستگیر کرده و دستور اعدام او را دریافت می کنند، بیشتر آن ها برای کشیدن ماشه با مشکل مواجه می شوند. خوشبختانه جدال با این تصمیم برای مدت زیادی آن ها را دچار دردسر نمی کند. در شرایطی که آن ها هنوز در حال برنامه ریزی و تصمیم گیری در مورد اعدام این اسیر جنگی هستند، قدرت های برتر نظامی دخیل در جنگ به یک توافق آتش بس می رسند که نشانه پایان جنگ است.

تماشای نارضایتی و بی میلی سربازان برای کشتن یک نفر، در شرایطی که آن ها قبلاً افراد زیادی را کشته اند، بسیار جذاب است. عوامل زیادی در بی میلی آن ها نقش دارند. برخی احساس می کنند که ممکن است خود را در وضعیت مشابهی ببینند و اگر این اتفاق بیفتد، انتظار ترحم خواهند داشت. برخی دیگر احساس می کنند که جنگ تنها در صورتی عادلانه است که دشمن بتواند از خود دفاع کند و در این مورد، خلبان دستگیر شده نمی تواند کوچکترین دفاعی از خود بکند.

C7bqosCTUsx3

۳- Time Limit (1957)

فیلم چند مرد خوب (A Few Good Men) ثابت کردد که درام های دادگاهی نظامی می توانند جذاب باشند، با این حال چنین فیلم هایی به ندرت ساخته می شوند. علاقمندانی که سرویس های استریم را برای یکی از این فیلم ها زیر و رو کرده اند، می توانند Time Limit را تماشا کنند، فیلمی که داستان سرگرد هری کارگیل را روایت می کند که پس از دستگیری توسط کره شمالی، به همکاری با دشمن متهم می شود.

در ابتدا، همه چیز یک پرونده واضح و مختومه به نظر می رسد، زیرا کارگیل به همه چیز اعتراف می کند و حتی شواهدی علیه خود ارائه می دهد. علاوه بر این، او داشتن هر گونه نماینده یا وکیل را رد می کند. با پیشرفت رسیدگی به پرونده، یک مقام نظامی مظنون می شود که کارگیل به شیوه ای مشکوک عمل می کند و ممکن است به خاطر فردی دیگر، دست به اعتراف زده باشد. بدین ترتیب او تحقیقات خود را آغاز می کند و به نتیجه ای غیرمنتظره می رسد.

8Y2WrAd0pdSR

۲- The Bamboo Prison (1954)

بدترین شکل شکنجه ها می تواند هر نوع وطن پرستی که یک سرباز دارد را از بین ببرد و در زندان بامبو، اسرای آمریکایی پس از اسارت در طول جنگ کره، شروع به اعلام وفاداری به روش زندگی کمونیست ها می کنند. گروهبان رند نیز همین کار را می کند، تصمیمی که به او امتیازات ویژه ای از جمله دسترسی به خانه های فرماندهان را اعطا می کند.

همانطور که در اکثر فیلم های اینچنینی دیده می شود، رند عاشق همسر یکی از فرماندهان نظامی دشمن می شود. از بخت بد او، زن فرمانده کره ای در ابتدا نظر خوبی نسبت به عشق اسیر آمریکایی ندارد چون مخفیانه آمریکایی ها را دوست داشته و از خائنان متنفر است. با این حال، چیزهایی فراتر از آن چه به چشم می بینیم نیز وجود دارد. پیچشی در ادامه داستان نشان می دهد که رند در واقع خائن نیست. او یک مامور اطلاعاتی است که به دنبال جمع آوری اطلاعات از دشمن است. این پیچش غافلگیرکننده، زندان بامبو را واجد شرایط قرار گرفتن در فهرست بهترین فیلم ها در مورد ماموران مخفی می کند.

iPnVa6KAAywn

۱- The Battle at Lake Changjin (2021)

نبرد در دریاچه چانگجین پرفروش ترین فیلم چینی تمام دوران ها و همچنین پرفروش ترین فیلم غیرانگلیسی زبان تاریخ سینما است. همان طور که انتظار می رود، در این فیلم آمریکایی ها به عنوان شخصیت های شرور داستان به تصویر کشیده می شوند. چندین عنصر تبلیغاتی و پروپاگاندایی نیز در این فیلم چینی وجود دارد و این واقعیت که کره شمالی شروع کننده منازعه موسوم به جنگ کره بود و اولین حمله را انجام دید نیز نادیده گرفته می شود. با این حال، این فیلم برای هر فرد عاشق عملیات های نظامی صرف توصیه می شود.

همه روایت های این فیلم حول نبرد پر تنش دریاچه چانگجین متمرکز است که در آن هر دو طرف متحمل تلفات سنگینی شدند. با این حال، در این فیلم، نیروهای چینی قوی تر و ترسناک تر ترسیم شده اند. این سربازان به قدری خوب هستند که می توانند بسیاری از نیروهای آمریکایی و کره جنوبی را در نبردهای تن به تن به قتل برسانند. بنابراین در این فیلم عناصر کونگ فو نیز به شدت مورد استفاده قرار گرفته و بسیاری از رشته های هنرهای رزمی به نمایش گذاشته می شوند.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید