ستاره‌ی دنباله‌دار سبز پس از ۴۳۵ سال بازگشته است!

ستاره‌ی دنباله‌دار سبز پس از ۴۳۵ سال بازگشته است!

ستاره‌ی دنباله‌دار نیشیمورا که هر ۴۳۵ سال یک بار ظاهر می‌شود، در مسیر نزدیک شدن به خورشید و شلیک دوباره به اعماق فضا است.

کد خبر : ۱۵۱۶۲۲
بازدید : ۱۴۲

فرادید| ستاره‌ی دنباله‌دار نیشیمورا که به افتخار ستاره‌شناس آماتوری که نخستین بار حدود یک ماه پیش از آن عکس گرفت نامگذاری شده است، روز سه‌شنبه از نزدیک‌ترین فاصله از زمین عبور می‌کند و در ۱۷ سپتامبر به نزدیک‌ترین فاصله خود با خورشید خواهد رسید.  

به گزارش فرادید، پس از چرخش به دور خورشید، این دنباله‌دار دوباره به فضا پرتاب خواهد شد. انتظار نمی‌رود نیشیمورا تا ۴۳۵ سال آینده بازگردد و بنابراین نگاه اجمالی به نیشیمورا به فرصتی تکرارنشدنی در زندگی تبدیل می‌شود.

3

به نقل از آلیسون کلِسمن، آخر هفته، مردم از این شانس نادر برای دیدن این ستاره‌ی دنباله‌دار استفاده کردند، وقتی پیش از طلوع خورشید نزدیک صورت فلکی شیر ظاهر شد. به گفته EarthSky، اگرچه نیشیمورا این هفته هنوز قابل‌مشاهده است، اما دیدن آن دشوارتر خواهد شد، چون در آسمان، نزدیک به طلوع خورشید ظاهر می‌شود و نور می‌تواند آن را پنهان کند. 

پل چوداس، مدیر مرکز مطالعات اجسام نزدیک زمین ناسا می‌گوید: «واقعاً به یک دوربین دوچشم خوب نیاز دارید تا آن را شناسایی کنید، البته باید بدانید به کجا نگاه کنید.» 

معرفی ستاره‌ی دنباله‌دار نیشیمورا

Untitled1

هیدئو نیشیمورا، ستاره‌شناس ژاپنی، ستاره‌ی دنباله‌دار همنام خود را در ۱۲ آگوست با نوردهی ۳۰ ثانیه‌ای با دوربین دیجیتال کشف کرد. این ستاره‌ی دنباله‌دار که به طور رسمی C/۲۰۲۳ E۱ نامیده شد، دارای سر سبز و دم سفید و بلند است و قطر آن حدود نیم مایل است. 

ستاره‌های دنباله‌دار به دور خورشید می‌چرخند و از گازهای یخ‌زده، سنگ و غبار تشکیل شده‌اند. ستاره‌ی دنباله‌دار نیشیمورا احتمالاً در ابر اورت (Oort)، مجموعه‌ای دوردست و غول‌پیکر از اجرام یخی در لبه منظومه شمسی، سرچشمه گرفته است. به گفته ناسا، تصور می‌شود فاصله‌ی لبه داخلی ابر اورت تا خورشید ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ برابر بیشتر از فاصله بین زمین و خورشید باشد. 

آینده این ستاره دنباله‌دار چه خواهد بود؟ 

همانطور که ستاره‌ی دنباله‌دار نیشیمورا به خورشید نزدیک‌تر می‌شود، روشن‌تر می‌شود. کوانژی یه، ستاره‌شناس دانشگاه مریلند می‌گوید درخشندگی آن تا ۱۷ سپتامبر افزایش می‌یابد. ویشنو ردی، ستاره‌شناس دانشگاه آریزونا نیز گفته است دیدن این ستاره‌ی دنباله‌دار پس از دوشنبه دشوارتر خواهد شد، چون به زیر افق می‌افتد و تحت‌الشعاع خورشید قرار می‌گیرد. تماشاگران آسمانی که بتوانند کیهان را از یک کوه درست قبل از طلوع خورشید مشاهده کنند، احتمالاً بهترین شانس مشاهده‌ی این ستاره‌ی دنباله‌دار را خواهند داشت. 

روز سه‌شنبه، این ستاره دنباله‌دار از فاصله ۷۸ میلیون مایلی زمین عبور کرد که نزدیک‌ترین فاصله آن به سیاره ما بود. در حالی که این شئ یخی می‌تواند با نزدیک شدن به خورشید متلاشی شود، احتمال دارد از این عبور جان سالم به در ببرد. این ستاره دنباله‌دار باید از فاصله ۲۷ میلیون مایلی خورشید عبور کند، چند میلیون مایل نزدیک‌تر از عطارد. 

به گفته‌ی «انجمن سیاره‌ای» مردم نیمکره‌ی شمالی احتمالا پس از ۱۳ سپتامبر قادر به دیدن ستاره‌ی دنباله‌دار نیشیمورا نخواهند بود. اما باید تا پایان ماه در طول شب در نیمکره جنوبی قابل مشاهده باشد.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید