شبیه سازی یک حیوان برای انجام آزمایش؛ شباهت فیزیولوژیکی زیاد به انسان

شبیه سازی یک حیوان برای انجام آزمایش؛ شباهت فیزیولوژیکی زیاد به انسان

برای نخستین‌بار محققان چینی، گونه‌ای از میمون‌ها به‌نام رزوس که شباهت فیزیولوژیکی زیادی به انسان دارد، شبیه‌سازی‌ کردند.

کد خبر : ۱۷۲۲۱۰
بازدید : ۲۱

به‌گفته محققان این میمون‌ها همیشه در آزمایش‌های دارویی مورد استفاده قرار می‌گرفتند و چون از نظر ژنتیک شبیه انسانند، علاوه بر تسریع نتیجه، درصد اطمینان را هم بالا می‌بردند. پیش از این هم تلاش‌هایی برای شبیه‌سازی‌ رزوس انجام شده بود که یا به تولد منتهی نشد یا چند ساعت مرده به دنیا آمدند.

در پستانداران، تولید مثل جنسی منجر به فرزندانی می‌شود که از ترکیب ژن‌های پدر و مادرشان تشکیل شده است. اما در شبیه‌سازی‌ از تکنیک‌هایی برای ایجاد یک کپی ژنتیک یکسان از یک حیوان استفاده می‌شود.

معروف‌ترین حیوان شبیه‌سازی‌ شده، گوسفند دالی است که در سال۱۹۹۶ ایجاد شد. آن زمان دانشمندان سلولی از یک گوسفند را دوباره برنامه‌ریزی کردند تا آن را به جنینی تبدیل کنند که سلول‌های آن قابلیت رشد در هر ارگانی از بدن را داشته باشد. سپس این جنین در بدن گوسفندی که قرار بود مادر دالی باشد، کاشته شد. محققان این تحقیق جدید نیز می‌گویند همان کار را انجام داده‌اند اما این بار با یک میمون رزوس. آنها می‌گویند این حیوان بیش از ۲ سال است که سالم مانده است که همین نشان می‌دهد فرایند شبیه‌سازی‌ موفقیت آمیز بوده است.

4962478

دکتر فالونگ‌لو از دانشگاه آکادمی علوم چین گفت: «همه ما از نتیجه موفقیت‌آمیز این تحقیق بسیار خوشحالیم.» اما سخنگوی انجمن سلطنتی بریتانیا برای جلوگیری از ظلم به حیوانات گفت که این سازمان بر این باور است که رنج حیوانات بیشتر از مزایای درمان انسان است.

میمون‌های رزوس در طبیعت آسیا یافت می‌شوند و جمعیت آن در افغانستان، هند، تایلند، ویتنام و چین زیاد است. آنها در آزمایشات برای مطالعه عفونت و ایمنی استفاده می‌شوند. میمون‌های رزوس به‌دلیل شباهت ژنتیک به انسان، برای محققان پزشکی ارجح هستند. استفاده از حیواناتی مثل میمون برای فازهای آزمایشی داروها یکی از دغدغه‌های اصلی گروه‌های حمایت از حیوانات بود. اما یک گروه حمایت از حیوانات نیز اخیرا از این روش شبیه‌سازی‌ عمیقا ابراز نگرانی کرده است.

منبع: همشهری

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید