لبه تکنولوژی؛‌ همه دنیا محتاج این دستگاه هستند

لبه تکنولوژی؛‌ همه دنیا محتاج این دستگاه هستند

شرکت هلندی ASML دستگاه تراشه‌ساز جدیدی را به‌نمایش گذاشته که وزن آن به اندازه‌ی دو هواپیمای ایرباس A۳۲۰ است و ۳۵۰ میلیون دلار ارزش دارد.

کد خبر : ۱۷۶۱۹۹
بازدید : ۳۱

درحال‌حاضر، اینتل سفارش خود را برای خرید دستگاه موسوم‌ به High-NA (اسکنر فرابنفش با شدت بالا) ثبت کرده است و اولین دستگاه را در اواخر دسامبر ۲۰۲۴ (شهریور و مهر ۱۴۰۳) تحویل خواهد گرفت. تیم آبی قصد دارد تا اواخر سال ۲۰۲۵ تراشه‌های ساخته‌شده با تجهیزات جدید را رونمایی کند.

براساس توضیحات ASML، دستگاه High-NA EUV می‌تواند خطوطی با ضخامت هشت نانومتر را روی نیمه‌رساناها چاپ کند؛ درنتیجه، ساخت ترانزیستورهایی با ابعاد ۱٫۷ برابر کوچک‌تر و چگالی ۲٫۹ برابر بیشتر از بهترین تراشه‌های امروزی امکان‌پذیر خواهد شد. فناوری جدید احتمالاً بر قیمت CPU در آینده تأثیر خواهد گذاشت.

هرچه خطوط باریک‌تر باشند، امکان قراردادن ترانزیستورهای بیشتری در تراشه به‌وجود می‌آید و هر چه تعداد ترانزیستورها بیشتر شود، سرعت پردازش بیشتری خواهید داشت. به‌همین‌دلیل، مدیران ASML گفتند که این سیستم برای پردازنده‌های هوش مصنوعی بسیار ضروری خواهد بود؛ زیرا به قدرت پردازش‌ بیشتری نیاز دارند.

ASML تنها شرکتی است که تجهیزات موردنیاز برای ساخت پیشرفته‌ترین تراشه‌ها را تولید می‌کند و تقاضا برای محصولات این شرکت به‌شدت زیاد است. شرکت هلندی در سه‌ماهه‌ی گذشته رکورد بیشترین سفارش‌های دستگاه‌ EUV را جابه‌جا کرد که نیاز بزرگ‌ترین تراشه‌سازهایی مانند اینتل، سامسونگ و TSMC را به این محصول نشان می‌دهد.

مونیک مولس، سخن‌گوی ASML، در بازدید رسانه‌ها از مقر شرکت در ولدهوون اعلام کرد که نصب اولین دستگاه High-NA EUV با وزن ۱۵۰ هزار کیلوگرم با تلاش ۲۵۰ مهندس در مدت ۶ ماه انجام شد.

ظهور هوش مصنوعی مولد در سال گذشته که با پیشتازی ChatGPT در اواخر سال ۲۰۲۲ آغاز شد، انتظارات شرکت‌های تراشه‌ساز را افزایش داده است. دستگاه‌های EUV با نام low-NA که ASML از سال ۲۰۱۸ می‌فروشد، ۱۷۰ میلیون یورو (۱۸۳ میلیون دلار) قیمت دارند.

منبع: خبر آنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید