دوربین‌های کوچک ناسا همسفر فرودگر قمری «نوا-سی» می‌شوند

دوربین‌های کوچک ناسا همسفر فرودگر قمری «نوا-سی» می‌شوند

فرودگر قمری «نوا-سی» که قرار است در روز ۱۴ فوریه پرتاب شود، دوربین‌های کوچک ناسا را برای بررسی سطح ماه با خود خواهد برد.

کد خبر : ۱۷۶۲۷۹
بازدید : ۱۶

یک فرودگر قمری که قرار است هفته آینده به فضا پرتاب شود، یک مجموعه چهار چشمی ویژه را برای ردیابی نحوه تعامل ستون موتور فضاپیما با سطح ماه در بر خواهد داشت.

فرودگر قمری «نوا-سی»(Nova-C) شرکت «اینتوئتیو مشینز»(Intuitive Machines) در حال حاضر قرار است طی ماموریت آتی موسوم به «آی‌ام-۱»(IM-1)، با موشک «فالکون ۹»(Falcon 9) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) از «پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال» فلوریدا در روز ۱۴ فوریه ساعت ۱۲:۵۷ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی پرتاب شود.

این فرودگر، ۱۲ محموله را با خود خواهد برد که نیمی از آنها تجاری و بقیه متعلق به ناسا هستند. یکی از این محموله‌ها، «دوربین‌های استریو برای پژوهش‌های سطح ماه»(SCALPSS) است که در «مرکز تحقیقات لانگلی» ناسا ساخته شده و در اطراف پایه استوانه‌ای بلند فرودگر قرار گرفته است.

دوربین «SCALPSS 1.0» در طول فرود آمدن فرودگر روی ماه فعال خواهد بود و نحوه برخورد و تغییر سطح ماه توسط موتورهای فرودگر را مشاهده خواهد کرد. این آزمایش از فتوگرامتری استریو استفاده می‌کند که تصاویر آن، امکان تحلیل دقیق تغییرات سطح ماه را پس از فرود فراهم می‌آورند.

این یافته‌ها به دانشمندان و مهندسان کمک می‌کنند تا تأثیرات فرود آمدن روی سطح ماه را پیش‌بینی کنند. این موضوع مهمی برای برنامه «آرتمیس»(Artemis) ناسا به شمار می‌رود که هدف آن بازگرداندن انسان به ماه و فراهم کردن امکان حضور بلندمدت روی ماه است. نگرانی‌هایی نیز در این میان وجود دارد که شامل فرسایش احتمالی یا آسیب رسیدن به تجهیزات مجاور فرودگر است.

به گفته ناسا، حداقل دو ماه طول می‌کشد تا گروه SCALPSS بتوانند تصاویر را پردازش و داده‌ها را تأیید کنند و نقشه‌های سه‌بعدی را از ارتفاع به دست بیاورند اما این کارهای سخت به برنامه‌ریزی ماموریت‌های آینده و اطمینان از فرود ایمن روی ماه کمک می‌کنند.

62918187

 

فرودگر نوا-سی قرار است به اولین فضاپیمای خصوصی تبدیل شود که با موفقیت روی سطح ماه فرود می‌آید. این پرتاب به دنبال ماموریت شرکت ژاپنی «آی‌اسپیس»(ispace) برای فرود آوردن فرودگر «هاکوتو-آر»(Hakuto-R) و از دست دادن فرودگر «پرگرین»(Peregrine) شرکت «استروبیوتیک»(Astrobotics) در اوایل امسال است.

پرگرین مدت کوتاهی پس از جدا شدن از مرحله فوقانی موشک «ولکان قنطورس»(Vulcan Centaur) دچار نشت سوخت شد و پس از ورود به جو زمین سوخت.

فرودگر نوا-سی مانند پرگرین، بخشی از برنامه «خدمات تجاری باربری به ماه» (CLPS) ناسا است که بخشی از برنامه گسترده‌تر آرتمیس ناسا به شمار می‌رود.

یکی دیگر از ماموریت‌های برنامه خدمات تجاری باربری به ماه، ماموریت «بلو گوست»(Blue Ghost) شرکت «فایرفلای ارواسپیس»(Firefly Aerospace) است که اواخر سال جاری میلادی، دوربین «SCALPSS 1.1» را حمل خواهد کرد.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید