فسیل 70 میلیون‌ساله‌ای که مسیر زندگی جوان فرانسوی را عوض کرد

فسیل 70 میلیون‌ساله‌ای که مسیر زندگی جوان فرانسوی را عوض کرد

دیمین بوشتو قبلا در بخش انرژی کار می‌کرد اما وقتی به طور اتفاقی موفق شد یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های فسیلی سال‌های اخیر در فرانسه را کشف کند، تصمیم گرفت مسیر دیگری را در زندگی در پیش بگیرد.

کد خبر : ۱۷۹۴۴۲
بازدید : ۸۸

فرادید| یک جوان فرانسوی که دو سال قبل سگش را برای پیاده‌روی بیرون برده بود، یک استخوان دایناسور 70 میلیون ساله را کشف کرد که به نظر می‌رسید به طور تقریبا کامل حفظ شده است.

به گزارش فرادید؛ این مرد 25 ساله که دیمین بوشتو نام دارد، دو سال پیش هنگام قدم زدن در جنگلی در نزدیکی Montouliers، شهری در شهرستان کروز فرانسه، به بخشی از استخوان دایناسور که از خاک بیرون زده بود برخورد کرد.

dinosaur-bone-excavtion_1

بوشتو که خود علاقه‌مند به دیرینه‌شناسی است، بلافاصله کشف خود را به محققان محلی در انجمن فرهنگی و دیرینه‌شناسی کروز گزارش داد. بعد از بررسی‌های اولیه مشخص شد که این استخوان تنها بخشی از یک دایناسور فسیل شده به طول نزدیک به 9 متر است؛ یک تیتانوسور که بیش از 70 میلیون سال پیش در زمین پرسه می‌زد.

بوشتو می‌گوید: «این کشف در یک پیاده روی معمولی اتفاق افتاد. در حین راه بردن سگ، متوجه شدم که رانش زمین در لبۀ یک صخره، استخوان‌هایی بزرگ را نمایان کرده است. محققان بعد از چند روز بررسی متوجه شدند که این استخوان‌ها در واقع متصل به بخش‌های دیگر اسکلت دایناسور هستند که تقریبا به طور کامل باقی مانده است».

dino-bones_1

در نهایت معلوم شد که این فسیل حدود 70 درصد کامل است و بخشی از خانواده دایناسورهای تیتانوسور است که در دوره کرتاسه زندگی می‌کردند، یعنی چند میلیون سال قبل از برخورد سیارکی که باعث انقراض دسته‌جمعی دایناسورها شد.

تیتانوسورها دایناسورهای بزرگ و گردن درازی هستند که گمان می‌رود یکی از بزرگترین حیوانات خشکی بوده‌اند که تاکنون وجود داشته‌اند.

طول این دایناسورهای گیاهخوار می‌توانست تا 30 متر یا بیشتر برسد؛ با گردن و دم کشیده‌ای که توسط مهره‌های محکم حمایت می‌شد و به آنها اجازه می‌داد در هنگام چرا در پوشش گیاهی به ارتفاعات بلندی دسترسی داشته باشند.

این کشف به مدت دو سال مخفی نگه داشته شد، زیرا دیرینه شناسان نگران بودند که افراد متفرقه به این مکان بیایند و استخوان‌ها را بدزدند یا به آنها آسیب برسانند. فسیل تیتانوسور در مدت دو سال به آرامی توسط داوطلبان از زمین استخراج شد و اخیراً به موزه ای در کروز منتقل شده است.

این اسکلت تازه کشف شده در موزه کروز به طور عمیق مورد مطالعه قرار خواهد گرفت و در نهایت به نمایش گذاشته خواهد شد.

از زمان این کشف، بوشتو شغل خود را در بخش انرژی رها کرده است و قصد دارد مدرک کارشناسی ارشد در دیرینه‌شناسی بگیرد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید