(عکس) عملیات استتار ؛ وقتی آمریکا مجبور شد کارخانه خود را پنهان کند!

(عکس) عملیات استتار ؛ وقتی آمریکا مجبور شد کارخانه خود را پنهان کند!

سرهنگ جان اف. اومر (Col. John F. Ohmer) برای ماموریت فرا خوانده شد و دستور اورهال تاسیسات نظامی را صادر کرد تا به هر وسیله ممکن کارخانه بربنک از هوا قابل تشخیص نباشد.

کد خبر : ۱۴۷۳۶۴
بازدید : ۳۵۱

طی جنگ جهانی دوم شاهد افزایش چشمگیر تولید وسایل نقلیه هوایی بودیم. هواپیماها در نهایت این توانایی را پیدا کردند که جنگ را بسیار سریع تر، با قدرت بیشتر، و با آثاری مخرب تر از همیشه به دور سیاره زمین ببرند.

در این دوران بود که اهمیت فریب اطلاعاتی دشمن در مکان های کارخانه هواپیماسازی نیروهای متفقین بیش از هر زمان دیگری افزایش یافت. حتی در آمریکا، اقدامات بزرگی برای پنهان کردن کارخانه های هواپیماسازی انجام شد.

در همین راستا، "علمیات استتار" (Operation Camouflage) متولد شد. این طرحی برای پنهان کردن کل یک کارخانه هواپیماسازی زیر یک بخش فرعی جعلی بود.

9

10

حمله به بندر پرل هاربر

تا سال 1941، آمریکا از نظر حمله به خاک خود تقریبا بدون آسیب باقی مانده بود تا این که حمله به پرل هاربر صورت گرفت.

در هفتم دسامبر 1941، نیروهای ژاپنی خود را به آمریکا رسانده و یکی از سنگین ترین حملات را در خاک آمریکا انجام دادند. در سواحل غربی آمریکا در هاوایی، ژاپنی ها حمله ای ویرانگر را علیه پایگاه دریایی آمریکا در بندر پرل هاربر انجام دادند که به کشته شدن بیش از 2000 سرباز منجر شد.

برای نخستین بار در جنگ، نبرد در سواحل غربی آمریکای شمالی رخ داده بود. خبر این حمله به سرعت در سراسر آمریکا پخش شد. دستورات اقدام برای پرواز هر هواپیمای عملیاتی صادر شد.

برخی هواپیماها به سمت غرب پرواز کردند تا از آمریکا در برابر دیگر حملات احتمالی ژاپن محافظت کنند. برخی دیگر برای محافظت در برابر حملات احتمالی به بخش های مرکزی کشور در نظر گرفته شدند. برخی هواپیماها نیز در زمان بحران ایجاد شده در آسمان گشت زنی می کردند تا احساس امنیت در مردم شکل بگیرد.

مشخص شد که آمریکا به عملیات گسترده تری برای افزایش تولید هواپیماهای نظامی نیاز دارد.

سه روز پس از حمله به پرل هاربر، مقامات شرکت لاکهید در کارخانه هواپیماسازی بربنک گرد هم آمدند تا درباره روش های افزایش تولید هواپیما و بهبود تکنیک های پنهان سازی بحث کنند.

سرهنگ جان اف. اومر (Col. John F. Ohmer) برای ماموریت فرا خوانده شد و دستور اورهال تاسیسات نظامی را صادر کرد تا به هر وسیله ممکن کارخانه بربنک از هوا قابل تشخیص نباشد.

در سواحل غربی در کالیفرنیا، ارتش آمریکا به سرعت ایجاد موانع در اطراف یکی از بزرگ ترین و مهم ترین کارخانه های تولید هواپیما در آمریکا یعنی کارخانه هواپیماسازی لاکهید بربنک را آغاز کرد. ماموریت شامل پنهان کردن کل کارخانه بربنک می شد.

در همین راستا، قرار شد تا کل کارخانه بربنک به شکل یک محله حومه شهری معمولی کالیفرنیا تغییر شکل دهد.

11

حومه شهری جعلی

طی نبرد بریتانیا، نیروهای بریتانیایی بسیاری از تاسیسات خود را با موفقیت استتار کردند. در اروپا، اومر این تکنیک ها را بررسی کرد و آمریکایی ها را برای پنهان کردن تاسیسات نظامی ترغیب کرد. این ایده در ابتدا مورد توجه قرار نگرفت زیرا بیشتر مردم بر این باور بودند که جنگ نمی تواند هرگز با هواپیما به آمریکا برسد.

با این وجود، پس از حمله به پرل هاربر، مقام های نظامی آمریکا به سرعت نظر خود را تغییر دادند. با افزایش نگرانی مردم درباره حمله به خاک آمریکا، سطح ترس افزایش یافته بود. پس از خسارات جانی و مالی وارد شده به پرل هاربر، طرح اومر مورد تجدید نظر قرار گرفت.

12

بلافاصله پس از آن، ارتش آمریکا تصمیم گرفت تا طرح پنهان سازی سرهنگ اومر را دوباره احیا کند. قرار شد تا تاسیسات نظامی کلیدی استتار و پنهان شوند که کارخانه هواپیماسازی لاکهید بربنک نیز بین آنها قرار داشت.

طرح استتار بزرگ شروع به پوشاندن کارخانه لاکهید برنک کرد و آن را از یک کارخانه هواپیماسازی از روی زمین به یک حومه شهری از آسمان تبدیل کرد.

13

استتار یک کارخانه هواپیماسازی

در اوایل سال 1942، عملیات استتار به طور کامل اجرا شد. کارخانه لاکهید برنک خیلی سریع از یک کارخانه هواپیماسازی نظامی به مکانی با ظاهر یک محله خانوادگی تبدیل شد.

فرودگاه ها و پارکینگ ها با رنگ سبز رنگ آمیزی شده و با گیاهان پوشیده شدند تا شبیه مزارع یونجه به نظر برسند. کارخانه اصلی با تور و کرباس های نقاشی شده پوشش داده شد تا با محیط اطراف ترکیب شود. درختان مصنوعی نیز برای طبیعی تر شدن فضا به کار گرفته شدند.

14

کارخانه لاکهید بربنک دارای یک شبکه پیشرفته از مسیرهای زیرزمینی بود که توسط تورهای استتار پنهان شده بودند. ساخت پناهگاه های جدید و نصب سلاح های ضد هوایی نیز برای محافظت از کارخانه در برابر یک حمله احتمالی صورت گرفت.

کارگران فعالیت عادی خود را دنبال کردند و جریان ساخت و تعمیر هواپیماها ادامه داشت. با این وجود، کارگران در زمان استراحت به خانه های کرباسی خود باز می گشتند تا لباس هایی که در اوایل روز روی بند رخت آویزان کرده بودند را جمع کنند.

15

عملیات استتار؛ موفقیتی بزرگ

پس از تکمیل عملیات استتار، سرهنگ اومر به آسمان پرواز کرد تا ببیند این پوشش استتار چقدر خوب کار می کند. وی تصمیم گرفت تا در این پرواز شناسایی با یک ژنرال وزارت جنگ همراه شود. اومر از مهمان خود خواست تا کارخانه را شناسایی کند، اما تنها چیزی که وی مشاهده می کرد مکانی شبیه یک حومه شهری بود.

افراد غیرنظامی و نظامی آمریکا تا پایان جنگ جهانی دوم تقریبا بدون هیچ آسیبی در خاک این کشور باقی ماندند. اگرچه حمله دیگری به خاک آمریکا صورت نگرفت، اما عملیات استتار به عنوان یکی از گسترده ترین و موفق ترین عملیات پنهان سازی شناخته می شود.

16

17

18

19

20

منبع: عصر ایران

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید