(تصاویر) با قدیمی ترین کشورهای جهان که هزاران سال قبل تأسیس شدند آشنا شوید

(تصاویر) با قدیمی ترین کشورهای جهان که هزاران سال قبل تأسیس شدند آشنا شوید

حیات انسان میلیون‌ها سال قبل آغاز شد اما نشانه‌های نخستین تمدن‌های بشری در تاریخ حضور بشر نسبتا متأخر محسوب می‌شوند.

کد خبر : ۱۵۸۴۱۶
بازدید : ۲۴۶

برخی از نخستین تمدن‌ها در حدود 6500 قبل‌از‌میلاد زمانی شکل گرفتند که انسان‌ها زندگی عشایری را متوقف و سکونت در جای ثابت را آغاز کردند و به توسعه ناحیه سکونت‌شان همت گماشتند. این سکونتگاه‌های اولیه خیلی زود به توسعه شهرهای بزرگ و ایده کشورها و ملل جدا از هم منجر شد. برخی از نخستین کشورها بلافاصله بعد از شکل‌گیری تمدن‌های اولیه تأسیس شدند. با ما همراه باشید تا فهرست 10کشور جهان که هزاران سال قبل تشکیل شدند را با هم مرور کنیم:

7laHdUlAHSQP

10.سان مارینو

سال تأسیس: 301قبل‌از‌میلاد

مؤسس: مارینوس مقدس

پایتخت: شهر سان مارینو

جمعیت فعلی: 33344نفر (در سال 2018)

درحالیکه دیگر کشورهای این فهرست قدمتی طولانی‌تر دارند، از سان مارینو اغلب به عنوان قدیمی‌ترین شهر جهان نام برده می‌شود و علتش آن است که این شهر از سال 301 پس‌ازمیلاد تاکنون خودمختاری متداوم داشته است. این کشور به صورت رسمی در سوم سپتامبر سال 301 پس‌ازمیلاد و به دنبال تأسیس یک کلیسا توسط مارینوس مقدس روی قله تیتانو تأسیس شد.

این کلیسا کم‌کم بزرگ‌تر شد و شهر سان مارینو، پایتخت این کشور کوچک، را تشکیل داد. سان مارینو یکی از کوچک‌ترین کشورهای این فهرست و بخشی از این شبه‌جزیره ایتالیایی است.

این کشور بسیار ثروتمند است و اقتصاد آن  عمدتا مبتنی بر سرمایه‌گذاری،  گردشگری، خدمات و صنعت است. سان مارینو یکی از پایین‌ترین نرخ‌های بیکاری در اروپا را دارد، فاقد قرض ملی است و بودجه مازاد دارد.

سان مارینو هم یکی از قدیمی‌ترین کشورها با خودمختاری نامنقطع از زمان تأسیس تاکنون محسوب می‌شود و هم قدیمی‌ترین قانون اساسی جهان را دارد که قدمت آن به 8اکتبر سال 1600 باز می‌گردد. اما ازآنجایی همه قوانین آن مدون نشده است، همچنان قانون اساسی آمریکا به عنوان قدیمی‌ترین قانون اساسی جهان شناخته می‌شود.

AGW9lvrbzDxb

9.ایران- تأسیس حدودا 550 قبل‌از‌میلاد

سال تأسیس: 550 قبل‌ازمیلاد

مؤسس: کوروش دوم

پایتخت: تهران

جمعیت فعلی: 81672300 (در سال 2018)

ایران باستان که تا سال 1935 در متون غربی به عنوان پرشیا از آن یاد می‌شد، در سال 550 قبل‌از‌میلاد تحت امپراتوری هخامنشیان تأسیس شد. قبل از به وجود آمدن امپراتوری پارسی، چندین گروه از مردم در این ناحیه که بعدها به ایران تبدیل شد، زندگی می‌کردند. این گروه‌ها شامل عیلامی‌ها ـ تمدنی قبل‌از ایرانیان که در غربی‌ترین و جنوب غربی‌ترین بخش‌های ایران فعلی ساکن بودند ـ  و مادها ـ کنترل بیش‌تر بخش‌های ایران را تا زمان تشکیل امپراتوری پارس‌ها برعهده داشتند ـ می‌شد.

کوروش دوم (که به عنوان کوروش کبیر نیز شناخته می‌شود) امپراتوری پارسی را در حدود سال 550 قبل‌از‌میلاد و بعد از غلبه بر اپراتوری‌های ماد، لیدیا و بابل تأسیس کرد و کنترل ایران را در دست گرفت.

امپراتوری هخامنشی تا زمانی که اسکندر مقدونی در سال 330 قبل‌ازمیلاد به ایران حمله کرد و بر امپراتوری پارسی سلطه یافت، تداوم داشت.

ایران تاریخی غنی دارد و تا امروز 22محوطه باستانی آن در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و از این حیث سومین کشور در آسیا و یازدهمین کشور در جهان محسوب می‌شود.

yafhzglnkmq4

8.ژاپن

سال تأسیس: 660 قبل‌از‌میلاد

موسس: امپراتور جیمو

پایتخت: توکیو

جمعیت فعلی: 126440000 (در سال 2018)

ژاپن اغلب سال تأسیس خود را مصادف با به دست آوردن تاج و تخت پادشاهی توسط امپراتور جیمو در سال 660 قبل‌از‌میلاد عنوان می‌کند. امپراتور جیمو نخستین سلسله امپراتوری در ژاپن را تأسیس کرد.

امپراتور جیمو یک امپراتور اسطوره‌ای در ژاپن بود و اعتقاد بر این است که از نوادگان آماتراسو، الهه خورشید بوده است. نخستین اپراتورهای ژاپن بعد از امپراتور جیمو نیز اسطوره‌ای فرض می‌شوند زیرا اسناد کافی برای اثبات اینکه آن‌ها حقیقتا وجود داشته‌اند در اختیار نیست.

با اینکه اسناد کافی برای اثبات حقیقی بودن امپراتورهای اولیه ژاپن وجود ندارد، می‌دانیم که نخستین مردمان در حدود 13000 قبل‌از‌میلاد از سرزمین اصلی آسیا وارد ژاپن شدند و نخستین تاریخ ثبت شده ژاپن به دوران کوفون (250 میلادی تا 538میلادی) باز می‌گردد.

با اینکه داستان امپراتور جیمو به احتمال زیاد افسانه است، ژاپن روز یازدهم فوریه را به عنوان روز ملی تأسیس خود و ادای احترام به عروج امپراتور جیمو در سال 660 قبل‌از‌میلاد جشن می‌گیرد.

یکی از شاخص‌های معروف ژاپن طول عمر مردمانش است. این کشور بالاترین طول عمر در جهان را دارد و مردم آن اغلب تا 100سالگی عمر می‌کنند.

blj6SxfdsGdf

7.یونان- تأسیس حدودا 800 قبل‌از‌میلاد

سال تأسیس: 800 قبل‌ازمیلاد

موسس: ناشناخته

پایتخت: آتن

جمعیت: 10768477 (تخمین سال 2017)

دوره  کهن یونان یکی از برجسته‌ترین دوران‌های تاریخی این کشور است زیرا در این دوران بنیان‌های دوره کلاسیک یونان بنا نهاده شد، بنیان‌هایی که امروز به عنوان بنیان‌های تمدن غربی مدرن شناخته می‌شوند.

این دوره در تاریخ یونان از حدود 800 قبل‌از‌میلاد و بعد از خروج یونان از سال‌های تاریک آغاز شد. یونانی‌ها در دوران کهن در هنر، شعر و فناوری پیشرفت کردند اما مهم‌ترین چیزی که در این دوران ابداع شد، پلیس، یا دولت-شهر بود.

پلیس به تعیین حدود زندگی سیاسی یونانی به مدت صدها سال ادامه داد. در این دوران بود که الفبای یونانی و نخستین نهادهای دموکراسی تأسیس شدند. یونان باستان بعد از یونان رومی، یونان بیزانسی و یونان عثمانی تأسیس شد و یونان مدرن امروزی نیز در سال 1821 بعد از انقلاب یونان آغاز شد.

آتن، پایتخت یونان، مهم‌ترین شهر این کشور از هزاره اول قبل‌از‌میلاد تاکنون بوده است.

iiOdrx4v3BEF6.اتیوپی – تأسیس حدودا 980 قبل‌از‌میلاد

سال تأسیس: حدودا 980 قبل‌از‌میلاد

موسس: ناشناخته

پایتخت: آدیس آبابا

جمعیت: 102403196 (در سال 2016)

کشف قطعات اسکلت متعلق به جنوبی کپی عفاری، مخلوقی شبه‌میمون که ممکن است اجداد انسان‌های مدرن امروزی بوده باشند، در ناحیه‌ای با قدمت بین 3.4میلیون تا 2.9میلیون سال در اتیوپی پیدا شده که نشان می‌دهد حیات انسان در اتیوپی به میلیون‌ها سال قبل باز می‌گردد.

با شکوفا شدن زندگی در اتیوپی، جوامع پیچیده نیز توسعه یافتند و یکی از نخستین قلمروهای پاشادهای D’mt  بود که از سال حدودا 980 قبل‌از‌میلاد تا 400 قبل‌از‌میلاد دوام آورد.

مردمان این قلمرو طرح‌های آبیاری را توسعه دادند، از گاوآهن برای شخم زدن استفاده می‌کردند، ارزن پرورش دادند و ابزار و سلاح‌های آهنی ساختند. بعد از سقوط D’mt ، قلمرو پادشاهی آکسومیت قدرت را در حدود سال 100 بعد‌از‌میلاد به دست گرفت که عمر آن در حدود سال 940 بعد‌از‌میلاد به پایان رسید. بعد از این قلمرو، سلسه زاگوه و سلسله سلیمانی به وجود آمد که اتیوپی تا سال 1974 توسط این سلسله پادشاهی اداره می‌شد.

اتیوپی یکی از معدود کشورهای آفریقایی است که هرگز مستعمره کشورهای اروپایی نشد اما از سال 1936 تا 1941 تحت اشغال ایتالیایی‌ها بود.

I84QuGfKVSeD5.گرجستان

سال تأسیس: حدودا قرن پانزدهم قبل از میلاد

موسس: کولکیس‌ها

پایتخت: تفلیس

جمعیت: 3729600 (در سال 2016)

تاریخ گرجستان به دوران پادشاهی اسطوره‌ای کولکیس و پادشاهی کارلتی/ایبریا باز می‌گردد. هر دو قلمرو پادشاهی دوران برنز در حدود 1500 قبل‌از‌میلاد در اوراسیا مهم بودند.

قلمرو پادشاهی کولکیس اغلب در اسطوره‌های یونانی نام برده شده است. با اینکه این داستان‌ها ممکن است فقط افسانه باشند، اما قبایل قدرتمند ایالت‌های کوچکی را در گرجستان تأسیس کردند که قدمت آن‌ها به قرن دوازدهم قبل‌از‌میلاد باز می‌گردد.

به دنبال فتح کوتاه‌مدت رومی‌ها در سال 66 قبل‌ازمیلاد، ایالت‌های رومی و ایرانی به مدت 700سال بر سر گرجستان با هم نبرد کردند. گرجستان در قرن هفتم قبل‌از‌میلاد به دست نخستین فاتحان مسلمان افتاد. این کشور متعاقبا توسط ایرانی‌ها و روس‌ها اداره شد. بعد از دوران کوتاه استقلال از امپراتوری روسیه دوباره به بخشی از اتحاد جماهیر شوروی تبدیل شد.

گرجستان در نهایت استقلال واقعی‌اش را در سال 1991 به دست آورد.

گرجستان دومین کشور در جهان بود که در حدود قرن چهارم میلادی مسیحیت را پذیرفت و کلیسای ارتدوکس گرجستان یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای مسیحی در جهان است.

VOWgOybbP96T4.چین- تأسیس در حدود 2070 قبل‌از‌میلاد

سال تأسیس: در حدود 2070 قبل‌از‌میلاد

موسس: یوی کبیر

پایتخت: پکن

جمعیت: 1403500365 (در سال 2016)

نخستین سلسه چینی، سلسه شیا بود که از سال 2070 قبل‌ازمیلاد تا 1600 قبل‌ازمیلاد تداوم داشت. تاریخ مکتوب چین به سلسله شانگ (حدود 1600 قبل‌ازمیلاد تا 1046 قبل‌ازمیلاد) باز می‌گردد، بنابراین تاریخچه دست‌اولی از سلسله شیا در دست نیست.

با‌این‌حال، از سلسله شیا در زمان‌نگارهای تاریخی مانند سالنامه‌های بامبو، تاریخ کلاسیک و سوابق مورخ بزرگ نام‌برده شده است. تا قبل از حفاری‌های باستان‌شناسی دهه 1960 تا 1970 که منجر به کشف محوطه‌های تاریخ متعلق به سلسله شیا شد، بسیاری از مردم فکر می‌کردند که این سلسله فقط اسطوره بوده و واقعی نیست.

دوره سلسله‌ها در تاریخ چین تا سال 1912 و تا سقوط سلسله کینگ ادامه داشت و بعد از آن جمهوری چین شکل گرفت. جمهوری خلق چین در سال 1949 تأسیس شد و تا امروز ادامه دارد.

چینی‌های باستان اختراعات و ابداعات بزرگی داشتند که مردم جهان تا همین امروز از آن‌ها استفاده می‌کنند اما چهار اختراع بزرگ -قطب‌نما، باروت، کاغذسازی و چاپ ـ در فرهنگ چین به دلیل اهمیت تاریخی و نمادهای توسعه علم و فناوری در چین باستان بسیار گرامی داشته می‌شوند.

Fo5k3BPoKSJs3.افغانستان

سال تأسیس: در حدود 3000 قبل از میلاد

موسس: ناشناخته – احتمالا تمدن دره رود سند

پایتخت: کابل

جمعیت: 31575018 (در سال 2018)

برطبق یک عقیده تمدن دره سند در سال 3000 قبل‌ازمیلاد صاحب بخش‌هایی از افغانستان بوده است. آن‌ها یکی از نخستین شهرهای جهان یعنی مندیگک  را در نزدیکی قندهار امروز تشکیل دادند. باستان‌شناسان همچنین شواهدی از کلونی‌های تمدن دره سند در نزدیکی بخش‌هایی از افغانستان پیدا کردند.

موج‌هایی از افراد نیمه-عشایر در طی زمان از بخش‌های مرکزی آسیا در افغانستان ساکن شدند و فرهنگ خودشان را به این ناحیه آوردند. افغانستان سپس توسط داریوش اول و بعد توسط اسکندر مقدونی و چندین امپراتوری دیگر فتح شد. این کشور تحت سیطره بریتانیا نیز بود. در سال 1973، افغانستان به جمهوری متحد اسلامی یا جمهوری اسلامی تبدیل شد.

امروز افغانستان کشوری اسلامی است اما مذهب بودایی در طی قرن اول قبل از میلاد تا قرن سوم میلادی و تحت امپراتوری کوشان در این کشور رواج یافت.

r4h0pfZOAgm92.هند

سال تأسیس: در حدود 3300قبل‌ازمیلاد

موسس: تمدن دره سند

پایتخت: دهلی نو

جمعیت: 1324171354 (در سال 2016)

با آغاز تمدن دره سند در حدود 3300 قبل‌از‌میلاد مردمانی در شبه قاره هند در هند زندگی می‌کردند. هرچند این مردمان اولیه یکی از نخستین تمدن‌های شهری در جهان را تشکیل دادند، اما آغاز کشور هند به شروع دوره وردیک باز می‌گردد که از سال حدودا 1500 تا 600 قبل‌ازمیلاد تداوم داشت.

این دوران به نام دوران متون ودا نامگذاری شده که به صورت شفاهی به زبان سانسکریت ودایی سروده شده و جزییاتی از فرهنگ ودایی را فراهم آورده است.  

تمدن ودایی بنیان هندوییسم (متون ودایی هنوز برای هندوهای مدرن بسیار مقدس هستند) و ابعاد متعدد فرهنگی را در شبه قاره هند تأسیس کرد که تا همین امروز دوام یافته است.

نخستین پادشاهی‌ها یا جاناپاداها از حدود 1200 قبل‌ازمیلاد آغاز و تا پایان دوران ودایی ادامه داشت. پایان دوران ودایی به خیزش هندوییسم، بوداییسم، جینیسیم و شروع سلسله‌های قدرتمندی در هند منجر شد که تا سه هزار سال بعد تداوم داشتند.

هند امروزی در سال 1947 بعد از استقلال هند از امپراتوری بریتانیا تأسیس شد. هند هفتمین-بزرگ‌ترین مساحت در جهان را به خود اختصاص داده و دومین کشور پرجمعیت بعد از چین با جمعیت بیش از 1.32 میلیارد نفر است.

c0kIgFet4WAi1.مصر

سال تأسیس: در حدود 6000سال قبل‌ازمیلاد

موسس: پادشاه نارمر یا منس

پایتخت: قاهره

جمعیت: 94798827 (در سال 2017)

با اینکه می‌توان ردپای تمدن مصر باستان را تا حدود 6000سال قبل‌ازمیلاد، در زمانی که گروه‌های شکارچی-گردآورنده در دره رود نیل ساکن بودند، پیگیری کرد، اما نخستین سلسله مصر در سال 3100 قبل‌ازمیلاد شکل گرفت.

در حدود این دوران، مصر علیا و سفلی، با هم متحد شدند و قلمرو پادشاهی پادشاه منس را تشکیل دادند. منس درحقیقت واژه مصری به معنای موسس است و بسیاری از مورخان باور دارند که موسس مصر حاکمی به نام نارمر بوده است. به این ترتیب مصر کهن‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود.

پادشاه نارمر توانست کنترل کل راستای رود نیل را به دست بگیرد و پایتخت ممفیس را تأسیس کرد که شهری در مصر امروزی است. نخستین سلسله مصر، اولین سلسله از زنجیره‌های سلسله‌های بعدی در مصر بود که به مدت سه‌هزار سال تا زمان اشغال این کشور توسط اسکندر مقدونی در سال 332 قبل‌از‌میلاد حکومت می‌کردند.

مصر مدرن در سال 1953 و به دنبال انقلاب مصر در سال 1952 تأسیس شد. مصر جمعیت بزرگی دارد و اکثریت شهروندان آن در راستای رود نیل که تنها زمین‌های قابل کشت را دارد ساکن هستند.

منبع: راهنماتو

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید