کشف چرم نوشته های دوره ساسانی در غار «زل» دلیجان

کشف چرم نوشته های دوره ساسانی در غار «زل» دلیجان

بر اساس نتایج بررسی‌ها و کاوش‌های صورت گرفته، این غار نقش پناهگاه و نگهداری اشیاء با ارزش را در اوایل ورود اسلام به ایران داشته و برخی از آثار دوره ساسانی در این غار نگهداری می‌شده است.

کد خبر : ۱۵۸۴۱۹
بازدید : ۶۲۵۷

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از کشف چرم نوشته های دوره ساسانی به خط پهلوی ساسانی در غار زل شهرستان دلیجان خبر داد. حسین محمودی از آغاز فصل اول کاوش باستان شناسی غار زل دلیجان خبر داد و گفت: در این غار تاریخی آثاری از چرم نوشته های دوره ساسانی که به خط پهلوی ساسانی است، به دست آمده است.

وی افزود: بر اساس نتایج بررسی‌ها و کاوش‌های صورت گرفته، این غار نقش پناهگاه و نگهداری اشیاء با ارزش را در اوایل ورود اسلام به ایران داشته و برخی از آثار دوره ساسانی در این غار نگهداری می‌شده است.

محمودی گفت: غارها یکی از مکان‌های استقراری انسان در طول تاریخ محسوب می‌شوند. این گونه عارضه‌های طبیعی که در طول تاریخ به نوعی مورد استفاده یا استقرار انسان بوده‌اند غارهای تاریخی محسوب می‌شوند.

او با اشاره به اینکه غار تاریخی زل در شهرستان دلیجان از جمله غارهای تاریخی استان است، گفت: این غار در حال حاضر توسط دکتر محمدرضا نعمتی از اعضای هیأت علمی پزوهشکده باستان شناسی وزارت میراث فرهنگی در دست کاوش قرار دارد.

وی تصریح کرد: در این غار تاریخی بقایای یک استخر مصنوعی و دست ساخته بشر به دست آمده که به منظور ذخیره و بهره برداری آب ایجاد شده است. معاون میراث‌فرهنگی استان مرکزی، محمودی گفت: خشت‌های خام و داده‌های سفالی، تکه‌های پارچه و چرم نوشته دوره ساسانی از جمله آثار به دست آمده در این فصل کاوش غار زل است که در دست بررسی و مطالعه قرار دارد.

منبع: ایسنا

۲۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید