ساخت کلاه با کریستال‌هایی از جنس «عرق انسان»

ساخت کلاه با کریستال‌هایی از جنس «عرق انسان»

آلیس پاتسِ طراح، کلکسیونی از کلاه‌های بیس‌بال را طراحی کرده که با کریستال‌های رشدیافته از عرق افرادی که آن‌ها را پوشیده‌اند، تزئین شده‌اند!

کد خبر : ۱۴۱۶۹۰
بازدید : ۷۷

فرادید| پاتس برای انجام پروژه‌ی INPerspire از یک گروه هشت نفره با پیشینه و سبک زندگی مختلف خواست تا حین انجام کارهای روزمره‌شان به مدت شش هفته، کلاه بیس‌بال بپوشند. 

به گزارش فرادید، این طراح گفته است: «عرق، ما را مثل لباس می‌پوشاند، درست شبیه یک پوست دوم». 

Untitled1

نواری از عرق کریستال‌شده دور کلاه سام برتون شرکت‌کننده در این آزمایش را پوشانده است. 

افرادی که برای این آزمایش انتخاب شدند مشاغل مختلفی داشتند، از شغل اداری گرفته تا افرادی با سبک زندگی گیاه‌خواری و ورزشکاری. 

فرآیند تبلور زمانی آغاز می‌شود که عرق فرد، الیاف کلاه را خیس می‌کند. پس از پوشیدن کلاه به مدت شش هفته، آن‌ها را در نمک قرار می‌دهند، محلولی که اجازه می‌دهد عرق طی یک دوره ۱۰ساعته متبلور شود. 

Untitled2

کلاه کانر مک دونالد 

پوتس می‌گوید: «کلاه‌ها از عرق هر فرد اشباع می‌شوند تا مانند دانه‌ای درون الیاف عمل کنند، به این معنا که وقتی درون محلول قرار بگیرند، مانند اره‌ی مویی که از درون مواد در حال رشد است عمل می‌کنند. برای هر لیتر عرق، می‌توانید بین ۵۰-۱۰ گرم محلول نمک اشباع‌شده دریافت کنید.» 

Untitled3

کلاه اوی هاجکینز

کریستال‌های عرق به طور طبیعی به ماده‌ای که در آن رشد کردند می‌چسبند، اما با گذشت زمان، به دلیل ضعیف شدن چسبندگی به تدریج می‌افتند. طول عمر کریستال‌های عرق به نحوه‌ی نگهداری از آن‌ها بستگی دارد و ممکن است سال‌ها عمر کنند.

Untitled4

کریستال‌های نمک عرق مردان به طور معمول نوک‌های مسطح‌تری دارد. 

پاتس طی این فرایند مشاهده کرد که در انواع کریستال‌های عرق بسته به عوامل فردی و شیوه زندگی افراد، تفاوت‌هایی وجود دارد. عرق هر فرد بر اساس بسیاری از عوامل متفاوت است که می‌توان آن را با استفاده از کروماتوگرافی برای شناسایی آرایش دقیق بیولوژیکی آن، تجزیه و تحلیل کرد. 

«یک تمایز بصری قابل‌توجه بین زنان و مردان در ساختار کریستال‌های عرق آن‌ها نهفته است. کریستال‌های عرق زنان نوک تیز دارد، در حالی که کریستال‌های عرق مردان نوک صاف دارد.» 

پاتس از طریق این پروژه قصد داشت بر امکانات استفاده از روش‌های طراحی پایدار و مواد بیولوژیکی تاکید کند و شیوه‌هایی را کشف کند که به واسطه‌ی آن‌ها می‌توان قطعات هنری را با مد ادغام کرد.

پاتس می‌افزاید: «همیشه می‌خواستم با کریستال‌های عرق پوشیدنی چیزی درست کنم و کارهای هنری خودم را وارد دنیای مد کنم. با بررسی افرادی که در حیطه‌ی ورزش فعالیت می‌کنند، دنبال کردن رژیم‌های غذایی گیاهی، سبک‌های زندگی، در نهایت کلکسیونی خلق شد که مجموعه مفاهیم متعارف درباره عرق و بازنمایی آن در مد را به چالش می‌کشد.» 

Untitled6

کریستال‌های کلاه عرق ساسکیا مارتین

پاتس در زمینه‌ی آزمایش رشد مواد زیستی سابقه دارد و قبلاً هم کلکسیون‌هایی را با استفاده از عرق و اشک و همینطور محافظ‌های صورت بیوپلاستیک از جنس زباله‌های غذایی را در رزومه خود دارد.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید