طرز تهیه چیپس خانگی خیلی ساده و سریع

طرز تهیه چیپس خانگی خیلی ساده و سریع

اگر دوست دارید چیپس طعم‌دار مانند چیپس سرکه‌ای درست کنید، می‌توانید به مخلوط آب و یخ مقداری سرکه نیز اضافه کنید. دقت کنید که اضافه کردن سرکه در مرحله پایانی موجب نم‌دار شدن چیپس شده و دیگر ترد نخواهد بود.

کد خبر : ۱۶۷۸۷۶
بازدید : ۱۳۷

برای زمان‌هایی که دلمان یک ظرف چیپس می‌خواهد، شاید تهیه چیپس ترد و خوشمزه انتخاب اولمان نباشد و درست کردن آن راه چندان آسانی به نظر نرسد. اما وقتی که طعم آن را می‌چشیم متوجه می‌شویم که ارزشش را داشته است.

تهیه چیپس در منزل علاوه بر اینکه می‌تواند مشارکت اعضای خانواده را به همراه داشته باشد، خیال شما را از بابت سلامت فرایند تهیه و کمتر شدن مضرات چیپس راحت می‌کند.

شما می‌توانید با کمترین هزینه و ساده‌ترین مواد اولیه‌ای که در تمام خانه‌ها پیدا می‌شود یک تجربه خوب برای خود و خانواده‌تان بسازید. در این مطلب قصد داریم تا طرز تهیه چیپس خانگی ساده و سریعی را به شما آموزش دهیم. با این روش، تهیه چیپس و پنیر هم لذت بیشتری خواهد داشت.

مواد اولیه برای تهیه چیپس خانگی

سیب زمینی ۰٫۵ کیلوگرم

روغن به مقدار لازم

نمک به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه چیپس خانگی

۱. اسلایس‌کردن سیب‌زمینی

ابتدا سیب‌زمینی‌ها را شسته و پوست بگیرید. سپس آن‌ها را از وسط نصف کرده و با یک رنده مندولین یا چاقوی تیز به اسلایس‌های نازک برش بزنید. برای تهیه چیپس، سیب‌زمینی‌هایی با نشاسته بیشتر مناسب‌تر هستند. برای همین سعی کنید سیب‌زمینی‌هایی مانند سیب‌زمینی شیرین انتخاب کنید.

چراکه نشاسته موجود در این سیب‌زمینی‌ها هنگام سرخ‌شدن باعث می‌شود چیپس تردتر و تیره‌رنگی داشته باشید. سیب‌زمینی‌هایی که نشاسته کمی دارند بعد از سرخ‌شدن فرم همیشگی چیپس را به خود نمی‌گیرند.

۲. قرار دادن سیب‌زمینی در آب یخ

یک کاسه را از آب و یخ پر کرده و سیب‌زمینی‌ها را در آن بریزید. قرار دادن سیب‌زمینی‌های برش خورده در آب یخ به شما کمک می‌کند در نهایت چیپس تُردتری داشته باشید. این کار همچنین باعث می‌شود تا نشاسته اضافی سیب‌زمینی نیز شسته شود. شسته‌شدن نشاسته از سطح سیب‌زمینی موجب آن می‌شود که برش‌های سیب‌زمینی هنگام سرخ‌شدن به هم نچسبند و جداگانه سرخ شوند.

۳. خشک‌کردن سیب‌زمینی‌ها

این مرحله مهم‌ترین قسمت در طرز تهیه چیپس خانگی است. سیب‌زمینی‌ها را از ظرف آب و یخ آبکش کنید. کف یک ظرف بزرگ را یک دستمال نخی پهن کرده و یک لایه سیب‌زمینی روی آن بچینید. با یک دستمال تمیز دیگر مثل دستمال کاغذی حوله‌ای، روی سیب‌زمینی‌ها را خشک کرده و این کار را مجددا برای بقیه سیب‌زمینی‌ها تکرار کنید. خشک‌کردن سیب‌زمینی هم موجب می‌شود که هنگام سرخ‌کردن آن از پاشیدن آب داخل روغن داغ جلوگیری شود و هم موجب تُرد شدن چیپس می‌شود.

۴. سرخ‌کردن سیب‌زمینی

یک ماهیتابه را روی حرارت قرار دهید و اجازه بدهید تا داغ شود. سپس روغن سرخ‌کردنی را داخل تابه بریزید. اگر از دماسنج مخصوص آشپزی استفاده می‌کنید، دمای روغن را قبل از ریختن سیب‌زمینی اندازه بگیرید و سعی کنید دما را به ۱۷۰ تا ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد برسانید. سیب‌زمینی‌ها را درون روغن داغ ریخته و مرتبا آن‌ها را هم بزنید. برای این کار بهتر است از یک کفگیر سوراخ‌دار استفاده کنید.

۵. سرو کردن چیپس

پس از گذشت چند دقیقه و بعد از اینکه سیب‌زمینی‌ها تغییر رنگ دادند، آن‌ها را از روغن بیاورید و روی یک دستمال پهن کنید تا روغن اضافی آن گرفته شود. سپس به آن‌ها نمک بپاشید و بعد از خنک شدن در ظرف مورد نظر سرو کنید. توجه داشته باشید که هنگام پهن‌کردن چیپس روی دستمال، آن‌ها را روی هم انباشته نکنید و فقط یک لایه چیپس روی ظرف قرار دهید. انباشته شدن سیب‌زمینی‌های داغ روی هم موجب می‌شود تا چیپس خاصیت ترد بودن خود را از دست بدهد و نرم شود.

نکات مهم در تهیه چیپس خانگی

همان‌طور که دیدید تهیه چیپس ترد و خوشمزه در خانه بسیار ساده است. البته رعایت نکات زیر باعث می‌شود که چیپس باکیفیت‌تری داشته باشید.

اگر دوست دارید چیپس طعم‌دار مانند چیپس سرکه‌ای درست کنید، می‌توانید به مخلوط آب و یخ مقداری سرکه نیز اضافه کنید. دقت کنید که اضافه کردن سرکه در مرحله پایانی موجب نم‌دار شدن چیپس شده و دیگر ترد نخواهد بود.

چنانچه برای اندازه‌گیری دمای روغن دماسنج آشپزی ندارید، مشکلی وجود ندارد. با یک تکنیک ساده می‌توانید از دمای روغن مطلع شوید. برای این کار تکه‌ای نان درون روغن بیندازید و زمان طلایی شدن آن را با یک زمان‌سنج اندازه بگیرید. اگر ۵۰ تا ۶۰ ثانیه طول کشید، روغن شما در دمای مناسب ۱۷۰ درجه قرار دارد. اگر این زمان بیش از ۶۰ ثانیه بود، روغن هنوز به قدر کافی داغ نشده است.

اگر شما هم کنار چیپس ماست موسیر یا سس کچاپ قرار می‌دهید و برای همین منظور چیپس‌های تاخورده را بیشتر از صاف دوست دارید، می‌توانید با یک حرکت ساده چیپس تاخورده درست کنید. فقط کافی است تعدادی از آن‌ها را هنگام سرخ‌شدن با قاشق تا داده و برای چند ثانیه در همان حالت نگه دارید تا شکل خود را حفظ کند. این کار را برای تعدادی از چیپس‌های درون تابه در حد چند ثانیه تکرار کنید.

سوالات متداول درباره تهیه چیپس خانگی

تا اینجا با طرز تهیه چیپس خانگی ساده و نکات مهم آن آشنا شدیم. در ادامه این مطلب به سوالات پرتکرار درباره تهیه چیپس خواهیم پرداخت.

طرز تهیه چیپس خانگی در فر چگونه است؟

برای داشتن یک چیپس سالم و با روغن کم، انتخاب برخی افراد برای تهیه چیپس، قراردادن آن در فر به جای سرخ‌کردن است. اگر دوست دارید که روغن کمتری مصرف می‌کنید می‌توانید سطح سیب‌زمینی‌ها را روغنی کنید و سپس در فر قرار دهید. توجه داشته باشید که این کار میزان ترد بودن چیپس را کم کرده و همچنین قادر به تا دادن چیپس نیز نخواهید بود.

چرا چیپس‌ها بعد از سرخ‌شدن به اندازه کافی ترد نیستند؟

این موضوع می‌تواند به سه دلیل اتفاق افتاده باشد. دلیل اول این است که شما پس از آبکش کردن سیب‌زمینی، آن‌ها را به خوبی خشک نکرده‌اید. دلیل دوم می‌تواند این باشد که هنگام گرفتن روغن آن‌ها را روی هم قرار داده‌اید و قانون یک‌لایه‌ای را رعایت نکرده‌اید. علت سوم و آخر نیز این است که قبل از اینکه آن‌ها را کنار بگذارید به خوبی خنک نشده و هنوز داغ بوده‌اند.

چگونه می‌توانم چیپس طعم‌دار درست کنم؟

اگر دوست دارید به جز نمک چاشنی‌های دیگری به چیپس اضافه کنید می‌توانید بلافاصله پس از سرخ شدن به آن همراه با نمک کمی فلفل، پودر سیر، پیاز یا هر ادویه معطر دیگری که دوست دارید اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید از کمی گرد لیمو یا سبزیجات معطر خشک و پودر شده نیز استفاده کنید.

منبع: فرارو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید