نشانه هایی که خبر از آلرژی داشتن کودک می دهد !

نشانه هایی که خبر از آلرژی داشتن کودک می دهد !

گاهی اوقات وقتی آلرژی در کودکان به درستی تشخیص و درمان نشود ممکن است کودک را دچار مشکلات بزرگتری مانند آسم در کودکان کند.

کد خبر : ۱۶۹۴۹۷
بازدید : ۱۹

علائم آلرژی در کودکان: گفتگی بینی، عطسه، خارش یا آبریزش بینی، خارش در گوش یا سقف دهان قرمزی چشم‌ ها همراه با خارش و اشک‌ ریزش از جمله نشانه های داشتن آلرژی در کودکان است.

آلرژی در کودکان چیست؟

آلرژی در کودکان زمانی اتفاق می افتد که کودک شما به چیزی در محیط واکنش نشان می دهد. چیزی که باعث ایجاد واکنش می شود آلرژن نامیده می شود. ممکن است چیزی مانند غذا، کنه های گرد و غبار یا گرده باشد. آلرژن ها باعث می شوند که سیستم ایمنی کودک شما هیستامین و سایر مواد را در بدن او آزاد کند. این منجر به علائم آلرژی می شود.

واکنش های آلرژیک خفیف، متوسط ​​و حتی شدید شایع هستند. مرگ و میر زمانی رخ می دهد که در دادن داروهای نجات دهنده به فردی که این واکنش را نشان می دهد تاخیر وجود داشته باشد.

گاهی اوقات وقتی آلرژی در کودکان به درستی تشخیص و درمان نشود ممکن است کودک را دچار مشکلات بزرگتری مانند آسم در کودکان کند.

علت آلرژی در کودکان چیست؟

بسیاری از چیزها می توانند موجب واکنش های آلرژیک شوند. اما رایج ترین محرک ها یا آلرژن ها عبارتند از:

گرده درختان، علف ها و علف های هرز

لاتکس لاستیک طبیعی

گرد و غبار

شوره، ادرار و چربی پوست حیوانات

برخی خوراکی ها

بعضی داروها

پر پرندگان و موی حیوانات

نیش زنبور

آفاتی مانند سوسک و موش

کپکهای موجود در هوا

کنه موجود در خاک منزل

واکنش های آلرژیک

یک واکنش آلرژیک فوری معمولاً در عرض چند دقیقه یا حداکثر ۱ تا ۲ ساعت پس از تماس کودک شما با ماده ای که به آن حساسیت دارد یا می خورد، رخ می دهد. یک واکنش آلرژیک تاخیری معمولاً چندین ساعت پس از قرار گرفتن در معرض آن رخ می دهد. این می تواند تا چند روز پس از تماس کودک شما با ماده ای که به آن حساسیت دارد رخ دهد.

علائم آلرژی در کودکان چیست؟

یک واکنش آلرژیک می تواند در هر نقطه از بدن رخ دهد. این شامل پوست، چشم ها، معده، بینی، سینوس ها، گلو و ریه ها می شود. اینها مکان‌هایی هستند که سلول‌های سیستم ایمنی برای مقابله با میکروب‌هایی که تنفس می‌شوند، بلعیده می‌شوند یا در تماس با پوست قرار می گیرند، واکنش می‌دهند. کودک شما به چیزی که دیگران تحمل میکنند واکنش نشان داده و علایم بیماری ظاهر میشود. علائم آلرژی در کودکان می تواند باعث موارد زیر شود:

گرفتگی بینی، عطسه، خارش یا آبریزش بینی و خارش در گوش یا سقف دهان

قرمزی، خارش و آبریزش چشم ها

قرمزی، خارش و خشکی پوست

کهیر یا جوش های خارش دار

بثورات خارش دار

علائم آسم، مانند تنگی نفس، سرفه، خس خس سینه

واکنش آلرژیک شدید و تهدید کننده زندگی (شوک آنافیلاکسی). این می تواند باعث مشکلات تنفسی، استفراغ، اسهال، کاهش فشار خون، غش یا حتی مرگ شود.

در صورت وجود علایم بالا به پزشک خانواده مراجعه کنید. باتوجه به صلاح دید پزشک یا تکرار حمله حتما به پزشک (فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی) مراجعه کنید.

علائم واکنش های آلرژیک خفیف یا متوسط

اگر کودک شما یک واکنش آلرژیک خفیف یا متوسط ​​دارد، علائم او ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

بثورات، کهیر یا جوش

تورم صورت، چشم ها یا لب ها

سوزن سوزن شدن یا خارش دهان

اگزمای پوست، تب یونجه یا آسم – این علائم ممکن است بدتر از حد معمول باشند

اسهال، درد معده یا استفراغ.

توجه داشته باشید که اگر کودک شما پس از نیش حشره دچار اسهال، معده درد یا استفراغ می شود، به این معنی است که او یک واکنش آلرژیک شدید دارد.

علائم واکنش آلرژیک شدید یا آنافیلاکسی

یک واکنش آلرژیک شدید آنافیلاکسی نامیده می شود. علائم ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

تنفس دشوار یا پر سر و صدا

تورم یا سفتی زبان و گلو

مشکل در صحبت کردن یا صدای خشن

خس خس سینه یا سرفه مداوم

رنگ پریدگی و شلی (در کودکان خردسال)

اسهال، درد معده یا استفراغ پس از نیش حشره.

آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. اگر کودک شما واکنش آنافیلاکتیک دارد، ابتدا او را صاف بخوابانید. اجازه ندهید او بایستد یا راه برود. در مرحله بعد از یک انژکتور خودکار آدرنالین مانند EpiPen® در صورت وجود استفاده کنید. سپس با آمبولانس تماس بگیرید.

تشخیص آلرژی در کودکان

مهم ترین وسیله تشخیص آلرژی در کودکان شرح حال دقیقی است که پزشک از بیمار یا والدین او میگیرد. برای تشخیص آلرژی در کودکان، ابتدا پزشک کودک یک تاریخچه سلامت کامل می‌گیرد و کودک را معاینه می‌کند. همچنین ممکن است این آزمایشات نیز برای تشخیص دقیق تر انجام شوند:نشانه هایی که خبر از آلرژی داشتن کودک می دهد !

تست پوست

این رایج ترین تست آلرژی است. آزمایشات پوستی وجود آنتی بادی IgE برای برخی آلرژن ها (مانند غذاها، گرده ها یا شوره حیوانات) را اندازه گیری می کند. مقدار کمی از آلرژن رقیق شده روی پوست قرار می گیرد. اگر فردی به ماده حساسیت زا حساسیت داشته باشد، یک برآمدگی کوچک برجسته (مانند نیش پشه) پس از حدود 15 دقیقه ظاهر می شود. آزمایش برای بسیاری از آلرژن ها ممکن است همزمان انجام شود.

مواد استاندارد بصورت قطره روی پوست گذاشته و بعد با وسیله بسیار کوچک نوک تیزی روی آن ضربه می‌زنند. پس از۲۰ دقیقه واکنش آلرژی بصورت برجستگی صورتی (مانند عدس) و قرمزی دور آن ظاهر میشود. تفسیر نتیجه تست توسط فوق تخصص آلرژی انجام میشود.

یک متخصص آلرژی ممکن است یک آزمایش داخل پوستی نیز انجام دهد. در این آزمایش مقدار کمی ماده حساسیت زا درست زیر پوست تزریق می شود. این نوع تست پوست نسبت به تست خراش حساس تر است. نتایج تست پوست بلافاصله پس از انجام آزمایش مشخص می شود.

آزمایش خون

آزمایش خون برای آلرژی، آنتی بادی های IgE را نسبت به برخی آلرژن های موجود در خون اندازه گیری می کند. آزمایشی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد RAST (تست رادیو آلرژی جاذب) است. در مواقعی که نمی توان آزمایش های پوستی را انجام داد، ممکن است از آزمایش خون استفاده شود.

به عنوان مثال، در افرادی که بیماری های پوستی خاصی دارند. یا افرادی که اخیراً یک واکنش آلرژیک شدید دارند. مثبت بودن آزمایش خون همیشه به این معنا نیست که شما حساسیت خاصی دارید. هر آزمایش خون مثبت باید توسط یک پزشکی که با آزمایش ها آشنا است و از سابقه سلامتی فرزند شما اطلاع دارد، تفسیر شود. زمان مشخص شدن نتیجه این آزمایش ها بیشتر طول می کشد. ممکن است هزینه بیشتری نیز نسبت به سایر تست های آلرژی داشته باشند.

تست چالش

این آزمایش زیر نظر متخصص آلرژی انجام می شود. مقدار بسیار کمی از آلرژن از طریق دهان به کودک داده می شود. فقط یک تست چالشی می تواند تشخیص دهد که حساسیت چقدر شدید است. واکنش های پوستی یا آزمایش خون فقط احتمال بروز هر نوع واکنشی را نشان می دهد، نه اینکه آن واکنش چه شدتی خواهد داشت.

هر آزمایش باید توسط یک پزشک که با آزمایش و سابقه سلامت فرزند شما آشنا است تفسیر شود.

نحوه انجام تست آلرژی کودکان

اگر فکر می کنید کودک شما ممکن است آلرژی داشته باشد، ارزیابی مناسب مهم است. برای شروع این فرآیند، می‌توانید با پزشک عمومی خود صحبت کنید. او ممکن است شما را برای آزمایش‌های زیر به متخصص آلرژی یا ایمونولوژی ارجاع دهد:

تست خراش پوستی

آزمایش خون

سایر آزمایش ها

درمان واکنش های آلرژیک خفیف تا متوسط در کودکان

نحوه درمان یک واکنش آلرژیک به شدت واکنش بستگی دارد. ۳ روش موثر برای درمان آلرژی در کودکان عبارتند از: اجتناب، واکسن های آلرژی (ایمونوتراپی) و دارو.

آنتی هیستامین ها

اگر کودک شما یک واکنش آلرژیک خفیف تا متوسط ​​از جمله بثورات پوستی، سوزن سوزن شدن دهان یا تورم دارد، دادن دوز آنتی هیستامین (به شکل قرص یا شربت) به کودکتان مناسب است. در واقع، داشتن مقداری شربت آنتی هیستامین در کیت کمک های اولیه منزل یا در کیفتان ایده خوبی است – به این ترتیب در مواقعی که به آن نیاز دارید مفید است. بهتر است از آنتی هیستامین هایی استفاده کنید که باعث خواب آلودگی کودک شما نشود. داروساز یا پزشک عمومی شما می تواند در مورد مناسب ترین مارک برای فرزندتان به شما توصیه کند.

سایر درمان های آلرژی

بسته به نوع واکنش آلرژیک کودک شما، ممکن است به درمان های دیگری نیاز داشته باشد. مثلا:

اگر کودک شما اگزما دارد، ممکن است به پمادهای کورتیکواستروئیدی نیاز داشته باشد.
چنانچه کودک شما تب یونجه دارد، ممکن است به اسپری بینی کورتیکواستروئیدی نیاز داشته باشد.
اگر کودک شما آسم دارد، ممکن است به استنشاقی مانند Ventolin® یا Asmol نیاز داشته باشد.

کودکانی که به نیش حشرات، کنه های گرد و غبار خانگی و گرده علف آلرژی های مداوم و دردسرساز دارند، ممکن است برای کاهش علائم خود ایمونوتراپی انجام دهند. اگر کودک شما به مواد غذایی یا آلرژی به نیش حشره مبتلا است، کنترل خوب آسم او بسیار مهم است. اگر کودک شما حمله آسم شدید دارد، فورا با آمبولانس تماس بگیرید.

درمان آنافیلاکسی در کودکان

به کودکانی که در معرض خطر قابل توجه آنافیلاکسی هستند، اغلب تزریق خودکار آدرنالین تجویز می شود. به عنوان مثال، EpiPen®. اگر برای فرزندتان تزریق خودکار آدرنالین تجویز شده است، مهم است که هم شما و هم فرزندتان نحوه و زمان استفاده از آن را یاد بگیرید. دسترسی به تزریق خودکار آدرنالین کودک شما همیشه باید آسان باشد. همچنین می توانید به دیگران خانواده، دوستان، معلمان و مراقبان نحوه استفاده از آن را آموزش دهید.

منبع: عصر ترکیه

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید