شکلات تلخ یا شکلات شیری ؛ کدام یک برای سلامت شما بهتر است؟

شکلات تلخ یا شکلات شیری ؛ کدام یک برای سلامت شما بهتر است؟

شکلات تلخ، با محتوای کاکائو بالاتر، دارای آنتی اکسیدان ها و فواید بالقوه قلبی عروقی است. از سوی دیگر، شکلات شیری در عین خوشمزه بودن، حاوی قند و چربی بیشتری است. بیایید بفهمیم کدام یک از دیگری سالم تر است.

کد خبر : ۱۷۷۱۵۸
بازدید : ۱۱

شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که نمی‌توانید بدون شکلات زندگی کنید اما مطمئن نیستید که کدام نوع آنها برای سلامتی شما بهتر است؛ شکلات تلخ یا شکلات شیری؟ در این مطلب همه آنچه باید در مورد این شکلات‌ها بدانید را بخوانید تا به شما در تصمیم‌گیری کمک کند.

به نقل از health shots، شکلات نه‌تنها به خاطر طعم لوکسش بلکه به خاطر فواید سلامتی زیادی که دارد طرفداران بسیاری دارد. اما آیا همه انواع شکلات سالم هستند؟ وقتی شکلات تلخ را با شکلات شیری مقایسه می کنیم، هر دوی آنها از مواد مختلفی ساخته شده اند و دارای مزایا و معایب خاص خود هستند.

شکلات تلخ، با محتوای کاکائو بالاتر، دارای آنتی اکسیدان ها و فواید بالقوه قلبی عروقی است. از سوی دیگر، شکلات شیری در عین خوشمزه بودن، حاوی قند و چربی بیشتری است. بیایید بفهمیم کدام یک از دیگری سالم تر است.

فواید شکلات تلخ برای سلامتی چیست؟

شکلات تلخ عمدتاً از محتوای بالای کاکائو (۷۰ درصد یا بالاتر) تشکیل شده است و به دلیل فواید سلامتی بالقوه آن مشهور است. دیویا گوپال، متخصص تغذیه و رژیم غذایی، می‌گوید: «بر خلاف همتایان شیرین‌تر، شکلات تلخ حاوی کاکائو است که طعم کمی تلخ به آن می‌دهد. این به مبارزه با استرس اکسیداتیو در بدن کمک می کند، التهاب را کاهش می دهد و خطر بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و برخی سرطان ها را کاهش می دهد.

در اینجا ۵ مزیت سلامتی مصرف شکلات تلخ در حد اعتدال آورده شده است:

۱. سلامت قلب را ارتقا می‌دهد

بیشتر شکلات‌های تلخ سرشار از فلاونوئیدها هستند که با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ که توسط انجمن قلب آمریکا منتشر شد نشان داد که خوردن شکلات تلخ و کاکائو به کاهش کلسترول LDL "بد" کمک می کند، به ویژه در افرادی که دارای اضافه وزن یا چاق هستند.

۲. عملکرد شناختی را تقویت می‌کند

فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ ممکن است اثرات محافظت کننده عصبی، بهبود عملکرد شناختی و کاهش خطر زوال شناختی مرتبط با افزایش سن داشته باشند.

۳. خلق و خو را بهبود می‌بخشد

شکلات تلخ حاوی ترکیباتی است که می تواند تولید اندورفین و سروتونین را تحریک کرده و باعث ایجاد احساس شادی و تندرستی شود. حتی می تواند اضطراب و تحریک پذیری را از بین ببرد.

۴. حاوی آنتی‌اکسیدان است

آنتی اکسیدان های موجود در شکلات تلخ به خنثی کردن رادیکال های آزاد در بدن، محافظت از سلول ها در برابر آسیب و کاهش خطر بیماری های مرتبط با استرس اکسیداتیو کمک می کند.

۵. وزن را کنترل می‌کند

گوپال توضیح می‌دهد: «شکلات تلخ دارای محتوای قند کمتری است و یک اثر بالقوه سیرکننده دارد که می‌تواند یک مزیت در کاهش وزن باشد.»

شما می توانید از این فواید شکلات تلخ را فقط زمانی بهره ببرید که آن را در حد اعتدال مصرف کنید. مصرف بیش از حد شکلات تلخ می تواند عوارض جانبی متعددی از جمله افزایش ادرار، بی خوابی، حساسیت های پوستی، سوء هاضمه و سردرد ایجاد کند.

آیا شکلات شیری سالم است؟

شکلات شیری ترکیبی لذیذ از مواد جامد کاکائو، کره کاکائو، شکر و مواد جامد شیر است. مردم آن را به خاطر طعم غنی، خامه ای و شیرین آن دوست دارند. مانند همه شکلات ها، شکلات شیری حاوی ترکیباتی است که می تواند ترشح اندورفین و سروتونین را تحریک کند و به طور بالقوه خلق و خو را بهبود بخشد و سطح استرس را کاهش دهد. شکلات شیری حاوی کلسیم، فسفر و منیزیم به مقدار کم است.

از آنجایی که شکلات شیری با محتوای قند و چربی بالاتری بسته بندی شده است، نمی تواند فوایدی مشابه شکلات های تلخ داشته باشد. با این حال، هنوز هم می توانید از آن به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل لذت ببرید.

29

هر دوی این شکلات ها طعم متفاوتی دارند و حاوی مواد مختلفی هستند. در اینجا تفاوت بین هر دو شکلات است:

۱. کاکائو

کاکائو که در هر دوی آنها یافت می شود، دارای فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان هایی با فواید بالقوه برای سلامتی است. شکلات تلخ معمولاً حاوی مقدار بیشتری کاکائو و قند کمتری نسبت به شکلات شیری است.

شکلات تلخ یا شکلات شیری ؛ کدام یک برای سلامت شما بهتر است؟

۲. شیر

این افزودنی خامه‌ای به شکلات شیری به شیرینی و بافت صاف آن کمک می کند. با این حال، محتوای کاکائو را رقیق می کند و ارزش غذایی آن را کاهش می دهد.

۳. شکر

از نظر تفاوت های تغذیه ای، شکلات تلخ به طور معمول حاوی آنتی اکسیدان های بیشتر و قند و چربی کمتری در مقایسه با شکلات شیری است.

۴. عدم تحمل لاکتوز

افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز پس از مصرف شکلات شیری ممکن است به دلیل وجود مواد جامد شیر دچار ناراحتی یا مشکلات گوارشی شود. در حالی که شکلات تلخ معمولاً حاوی مواد لبنی نیست.

۵. کالری بیشتر

شکلات شیری به دلیل محتوای چربی بالای آن از کره کاکائو و مواد جامد شیر، کالری متراکم است و باید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل در حد اعتدال مصرف شود. از طرف دیگر، شکلات تلخ معمولا کالری کمتری دارد.

بنابراین، کدام شکلات سالم تر است: تیره یا شیر؟

به گفته گوپال، «شکلات تیره اغلب سالم‌تر از شکلات شیری در نظر گرفته می‌شود، زیرا محتوای کاکائو بالاتری دارد که حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها است و فواید بالقوه‌ای برای سلامتی مانند بهبود سلامت قلب دارد.» در مقایسه با شکلات شیری حاوی قند کمتری است و ممکن است کالری کمتری داشته باشد.

منبع: همشهری

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید